All press är på Carola, på flera sätt än ett. Hon har pressen att vinna, och hon har pressen efter sig. Så medan journalisterna jagar vår schlagerdrottning går vår schlagerkung omkring i lugn och ro och laddar inför den fjärde deltävlingen i Göteborg.
Roger Pontare har vunnit två gånger; med Marie Bergman 1994 och på egen hand sex år senare. Nu gör han en rejäl satsning för att vinna igen. Schlagervinnarna Thomas G:son (2001; "Lyssna till ditt hjärta") och Marcos Ubeda (2002; "Never let it go") har specialskrivit en låt.
- Vi är en bra kedja... om man snackar hockey. Det måste jag säga. I alla fall är det en spännande konstellation, säger Roger Pontare.
Roger Pontare brukar lyckas i Melodifestivalen vart sjätte år. Däremellan sjunger han gärna med storband, körer och i kyrkor, och gärna utanför rampljuset. Men nu är han redo för rampljuset igen.
Wagner
"Silverland" heter hans låt och den går knappt att beskriva. Den börjar som ett intro ur en film, övergår i "We will rock you"-handklapp, blir symfonirock och har en stark refräng...- Ja, och jag har hört mycket Wagner i det här, bryter Roger Pontare in. Jag tycker också det är tung metal i botten. Det är det som är så härligt med den här blandningen. Det finns inga gränser.
- Blev du någe’ klokare av det här. Det är så svårt att förklara?, säger Roger Pontare och ler.
Allt som allt påminner det väldigt mycket om hur det var för sex år sedan. Då vann Pontare överraskande Melodifestivalen i just Göteborg och förvånade kritiker och experter som trodde att Hanna Hedlund, Barbados eller Friends skulle vinna.
Liksom då håller Roger Pontare sig nu undan och hoppas slippa favorittrycket, men det är inte lätt den här gången.
- Det kan ju hända. Men att inte vara segertippad tror jag alltid är bra. Då har du alla möjligheter att komma långt.
Och om det inte skulle räcka med en stark låt, så lovar Roger Pontare att bjuda på en klädshow likt ingen annan. Han ska vara klädd i isfärger, aqua och jade. Fyra olika färger.
- Det är en helt annan Roger som tonar fram. Sedan kommer ljuset att förändra det under de här tre minuterna beroende på hur dramatiskt det är i texten. Vi får se hur färgerna funkar, säger han.