När kommer Trafikmagasinet II?
Budskapet är att allting blivit modernare och bättre och att man därför också behöver en modernare och bättre tv-tidning.
Jag har ingen aning om huruvida Expressens nya bilaga med alla tv-tablåer är så mycket modernare och bättre än alla andra men jag är fullständigt övertygad om att ingen hittills lyckats göra ett bättre trafikprogram än just "Trafikmagasinet". Om man nu inte med "modernare" menar mindre fakta och mera trams, förstås.
Fast det är inte det tittarna vill ha.
Tror ni mig inte så är det ju bara att jämföra tittarsiffror. Ingen har ens varit i närheten av "Trafikmagasinets" popularitet.
Vilket nu inte betyder att jag tycker att herrar Perstad och Glenning gjorde det ultimata programmet om trafik utan bara att ingen hittills lyckats göra något bättre. Vilket i sin tur förstås är ett underbetyg för svensk television i allmänhet och SVT i synnerhet.
I nollvisionens tidevarv är det förstås skandalöst att inte public service-tv har ett vettigt trafikprogram. De försök som gjorts efter "Trafikmagasinet" har varit pinsamt dåliga lågbudgetproduktioner. Och det har inte alltid varit de medverkandes fel utan snarare den obefintliga ambitionsnivån. Tittarna förväntar sig att de som gör trafikprogram i tv åtminstone kan mer om trafik än de själva - så har det långtifrån varit.
Det finns flera trafikprogram i utländsk television som vi med fördel skulle kunna lära oss av. Inte bara för det här med nollvisionen, som ju faktiskt är en nationell angelägenhet, fastställd av Sveriges riksdag, utan också för att bilen är en våra största utgiftsposter och en av våra största miljöförstörare. Inga problem att fylla ett timslångt program varje vecka med ett journalistiskt bra innehåll. Dessutom går teknikutvecklingen när det gäller bilar och trafik just nu med en rasande fart och inget medium kan tydliggöra det bättre än televisionen.
En bland flera andra förklaringar till att "Trafikmagasinet" inte fått någon värdig efterföljare är den närmast abnorma skräck för smygreklam som råder inom public service, just när det gäller bilar. Om du turnerar runt som artist eller författare och gör reklam för en ny skiva eller en ny bok är det fritt fram, men bilar.
Det är säkert svårt att göra bra tv-tidningar men det är ännu svårare att göra bra trafikprogram. Fast någon borde på allvar ändå fundera på att göra det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!