Mindre marginaler
- Marginalerna blir mindre och kostnaderna ligger kvar. En skiva som sålde 100 000 exemplar för fyra år sedan säljer kanske 50 000 exemplar i dag. Jag höftar nu, men det är så det känns, säger Peter Ahlkvist, vd för skivbolaget Burning heart, som bland annat ger ut artister som Moneybrother, Milencollin och Promoe.Han ger fildelningen mycket av skulden. Enda lösningen är, enligt Peter Ahlkvist, att fortsätta sätta blåslampan på fildelarna. Göra tillslag, som det mot Pirate bay i våras, och åtala fler som laddat ned för privat bruk.
- Jag hoppas att man hittar en nivå där det blir lite svårare att ladda ner gratis, där folk tänker sig för lite mer och där det finns fler lagliga sätt att ladda ner, säger han.
Ingen förståelse
för bolagen
Men det är inte alla skivbolag som ser fildelningen som något negativt. Ett av undantagen är det lilla och ganska färska bolaget Hybris, som har artister som El perro del mar, Andreas Mattsson och Vapnet. På Hybris hemsida kan vem som helst ladda ned en eller flera låtar från bolagets artister. Gillar man det man hör, kan man köpa skivan.- Man brukar säga att om 20 000 laddar ner låten, kanske 2 000 köper en skiva. Och då är vi nöjda, säger Mattias Lövkvist som tillsammans med en kompis driver Hybris från sin lägenhet i Stockholm.
Han har ingen förståelse alls för de mer etablerade skivbolagens klagosång, och menar att det enda som krävs är att de minskar ned sina kostnader till ett minimum och ser möjligheterna i stället för problemen.
Kreativt tänkande
- Egentligen borde det vara en bättre situation än någonsin att driva skivbolag, eftersom inspelningskostnaderna har sjunkit så mycket. Men det är klart att de snabba pengarna inte finns på samma sätt. Man får nog tänka lite mer kreativt.Han fortsätter:
- Fildelning ser ju ut som den gör för att folk vill ha det så. Det är ju en kunddriven utveckling. Folk vill ladda ner tusentals låtar och hitta en viss typ av musik. De vill inte köpa en låt för nio kronor. Det är inte så de använder internet.
Spännande framtid
Enligt vissa, däribland Mattias Lövkvist, har skivbolagen sig själva att skylla. De var för långsamma, för tröga och konservativa. I stället för att omedelbart dra nytta av den nya teknologin och göra den till sin egen, har de bekämpat den - och i förlängningen sina egna kunder. Nu ser många en ljus och spännande framtid, utan multinationella bolag som bara ger ut mainstreamartister.Men Peter Ahlkvist på Burning heart ser en fara med skivbolagens kris.
- Jag tror det är en ganska farlig utveckling. Det måste finnas någon som är bank för banden, som investerar i dem och sköter promotion. Annars tror jag bara det blir en sörja av det hela.
Han tycker sig redan se att nedladdningen har fått negativa effekter på svensk musik.
- Vi har väldigt många bra artister, men det går inte att exploatera dem utanför landets gränser eftersom det inte finns några pengar. De som det händer något med hamnar ju på utländska bolag. Om detta får fortgå kommer det att åderlåta svensk musik.