Men då krävs det också att föraren har E-behörighet. Bilen är så tung i sig att man med ett vanligt B-körkort bara får haka på en pytteliten släpkärra.
Dåligt nyttjad
Billigare än en Porsche Cayenne S alltså, men fortfarande handlar det om väldigt mycket pengar - för en bil med en kapacitet som bara tre procent av kunderna utnyttjar. Av de drygt 300 000 Touareg som hittills tillverkats och sålts är det bara 9 000 som körts i terräng.Till skillnad från många andra trendriktiga stadsjeepar gör Touareg dock absolut inte bort sig i grönsakslandet. Utan möjlighet att spärra eller bromsa differentialerna blir de flesta fyrhjulsdrivna bilar i verkligheten bara tvåhjulsdrivna - med driv på ett framhjul och ett bakhjul. I VW Touareg kan man från förarplatsen inte bara spärra mellandifferentialen utan också koppla in en lågväxel och höja respektive sänka hela karossen. Det sistnämnda kräver dock att man väljer bilen med luftfjädring. För en extraslant kan man dessutom få diffspärr till bakaxeln.
Mera motor
Jag har kört nya Touareg med den nya V8-motorn men det går också att få bilen med en direktinsprutad V6:a på 280 hk. Dessutom erbjuds tre dieselvarianter, med en V10 TDI på topp. Väntar man till i höst läggs också en bensindriven W12-motor på 450 hk till sortimentet. På lite längre sikt kan man även förvänta sig en hybridversion!V8-modellen har automatlåda, komfortstolar, läderklädsel, bixenonstrålkastare med kurvljus, multifunktionsratt, nyckellöst start- och dörrsystem, med- och motlutassistens, regnsensor, klimatanläggning mm som standard.
Standard är också antisladdsystem, förstås, adaptiv farthållare och ett antivältsystem. Dessutom den senaste versionen av ABS (Plus), som inte bara reagerar på hur halt det är utan också på vilken typ av underlag hjulen rullar. Om underlaget består av lös sand eller lös snö så aktiveras bromsarna på ett sådant sätt att det byggs upp en liten kil framför hjulen för att minska stoppsträckan.
VW Touareg har inte varit någon större säljframgång i Sverige, trots att den alltså är mera kompetent än många av konkurrenterna, och det kan väl möjligen bero på att svensken fortfarande förknippar varumärket VW med mera folkliga modeller. Dessutom är det väl så att svensken börjar tveka inför hela det här märkliga bilmodet. Vilket väl ändå är ett sundhetstecken men som också kan äventyra andrahandsvärdet.