I fredags kväll var det nära att smälla igen. En full långtradarchaufför på fel sida av vägen i den skånska snöyran tvingade ner tre-fyra mötande bilar i diket utanför Eslöv. Tidigare samma vecka larmade färjepersonal på väg till Trelleborg om en full chaufför. Han hade 1,22 promille alkohol i blodet när han rullade i land.
Allt fler åtgärder sätts nu in för att stoppa de fulla chaufförerna.
Kvarhållna
Trelleborgs hamn kan bli den första i landet med egna kontroller. Tanken är att leda undan en del av lastbilarna och låta förarna testblåsa. Har de druckit för mycket hålls de kvar bakom en bom tills polisen kommit dit.Hamnledningen diskuterar nu utformningen med polisen. Hamnens vd Leif Borgmark hoppas på en förebyggande effekt:
- Alla ska veta att i Trelleborg finns en anläggning där man kan testa det här, säger han.
Iden fick han från Börje Jönsson Åkeri, som har köpt in utrustning för att införa stickprovskontroller av förarna vid sina nio godsterminaler. Fördelen med en sådan modell är att det blir omöjligt för förarna att fuska, framhåller åkeriets marknadschef Jonas Bengtsson.
Större risk
Flera åkerier har infört alkolås i bilarna. Ett sådant är Green Cargo, som från och med förra året har det i samtliga bilar. Hittills har fyra förare med för hög promillehalt på det viset hindrats från att köra.En fingervisning om att rattfylleriet bland chaufförerna kan ha minskat är de utandningstester som skånsk polis gör i hamnarna. Förra året gjordes 7 203 tester som gav utslag på 49 personer. Det kan jämföras med 2004, då det gjordes 6 032 tester, som gav utslag på 62 personer.
- Det är bara en indikation. Men det verkar som att det går åt rätt håll i hamnarna, säger Leif Andersson till TT.
Han tror inte att rattfylleri är vanligare bland chaufförer än bland privatbilister. Däremot utgör en full lastbilschaufför ett större hot.
- Risken för att de ska skada andra är definitivt större. Lastbilarna är både tyngre och mer svårmanövrerade än personbilar.