Till råga på eländet brottas koncernen med något som kostar långt mycket mer än det smakar och som allt mer betraktas som lik i lasten; Chrysler och Smart. Tyskarna vill sälja men inte ens realisationspriser har hittills lockat några hugade spekulanter.
Nu hoppas man på nya Mercedes C-Klass, den storsäljande modell som funnits i två generationer tidigare och som introducerades första gången 1993. Då ersatte den Mercedes 190. Generation två introducerades år 2000 och drabbades av rätt omfattande elektronikproblem. Ungefär i samma veva började den större E-klassmodellens dåliga rostskydd ge svarta rubriker.
I dag medger man internt inom Daimler Chrysler att man allt för länge förlitade sig på styrkan i varumärket - och den glänsande stjärnan. Hos Audi och BMW var man inte sena med att gå på knock out när Mercedes sänkte garden.
Mera av mycket
Nya Mercedes C-Klass är verkligen helt ny. Och lite större. Mer plats för bagage och mer plats för långa ben i baksätet. Dessutom mer körglädje och mer utrustning redan i standardutförandet.Den svenske importören lovar också ett oförändrat pris som gör att bilen ryms inom 7,5 basbelopp, vilket är en förutsättning för att nå tjänstebilköparna. Fast det gäller bara basmodellen C180 (287 900 kronor). De mera motorstarka versionerna har gått upp i pris - och var ju hutlöst dyra redan tidigare. Frågan är om Mercedes numera är så mycket bättre än exempelvis Audi, Lexus och BMW att man kan ta ut ett så pass mycket högre pris?
Precis som tidigare kommer C-Klass i tre olika utrustningsnivåer; Classic, Elegance och Avantgarde. Den sistnämnde känns igen på att den klassiska stjärnan på huven flyttats ner i grillen. För ett ge ett mera sportigt intryck. Utseendemässigt har den nya bilen också blivit lite rundare i linjerna men däremot återfått sina mera kantiga strålkastare. Personligen tänder jag inte alls på den nya designen men smaken är som bekant som baken. Däremot gillar jag den inre formgivningen och den återvunna, genuina kvalitetskänslan. Nästan Audi-klass. Även sittkomforten har blivit bättre, både i fram- och baksätet.
Mindre motorer i höst
Mest överraskar köregenskaperna. Förra C-Klass hade gubbstämpel men med hjälp av självjusterande stötdämpare och ett vassare chassi har den nya bilen blivit klart roligare att ratta. Den som inte nöjer sig med det kan välja ett sänkt och ännu fastare chassi.Bara två motorversioner finns att tillgå vid lanseringen, en bensinsexa (C350) och en dieselsexa (C320 CDI). Båda kända sen tidigare och den sistnämnda ett kraftpaket som klår det mesta. En 7-stegad automatlåda är standard. I höst kommer de mindre, fyrcylindriga alternativen med manuella växellådor. Sen kommer också en kombi och möjligheten att få bilen med fyrhjulsdrivning.
rolf.gildenlow@ttspektra.se