- Det känns bra. Alla vi som gjort filmen har hela tiden varit säkra på att vi gjort ett gott arbete, säger Andersson.
Roy Anderssons nya film "Du levande" är Sveriges enda bidrag bland långfilmerna på filmfestivalen i Cannes. Och det har funnits stora förväntningar.
Liksom Roy Anderssons senaste film "Sånger från andra våningen" är "Du levande" uppbyggd av mestadels stillastående tablåer, filmade på regissörens oefterhärmliga sätt.
Föregångaren hade något som liknade en handling. Det har egentligen inte "Du levande" och det finns ingen egentlig huvudperson, utan vad vi får oss till livs är en samling scener som är både roliga och tragiska, och som liksom "Sånger från andra våningen" går ut på att det är synd om människorna och att vi har svårt att kommunicera.
Vodkastärkt
Filmen är ofta mycket rolig, men det är ett skratt som gärna fastnar i halsen.- Jag har inte alls varit nervös inför visningen. Jag har tagit ett glas vodka, säger Roy Andersson efter visningen.
Han har hela tiden varit övertygad om att filmen skulle bli väl mottagen i Cannes.
- Ja, inte har vi kommit hit med svansen mellan benen, inte. Vi har jobbat hårt för det här.
Han säger att filmare måste anstränga sig för att det de gör ska bli bra.
- Det går inte att göra film och hoppas att det ska gå vägen. Det fungerar inte. Man måste från början veta att det blir bra.
Efter framgången för "Sånger från andra våningen" är Roy Andersson ett känt namn i filmvärlden. Och "Du levande" är redan mycket uppmärksammad.
- Jag tror nog att det ska gå bra att sälja den, säger han.
Nu på lördag får han veta om han vunnit ett pris här nere. Det delas nämligen ut ett pris till bästa film i Un Certain Regard, den sektion där "Du levande" visas.