Nextjet storsatsar i Luleå och öppnar nya flyglinjen Luleå-Sundsvall-Göteborg.

Det blir två avgångar från Luleå airport varje vardag – en på morgonen och en på kvällen. Dessutom kvällsflyg söndagar.

– 22 turer i veckan. Vi tror att städerna har stort utbyte av varandra, säger Angela Friberg, säljansvarig hos Nextjet.

Artikelbild

| Samarbete. Näringslivet i Norrbotten och Västernorrland tror på utökat samarbete i och med nya flyglinjen. Från vänster: Robert Forsberg, Norrbottens Handelskammare, Ann Christin Viklund, Luleå airport, Oliver Dogo, Handelskammaren, Mittsverige, samt Emelie Ahlin, Nextjet.

Nextjet hyr in ett kanadensiskt jet-flygplan med besättning, stationerat på Luleå airport, med plats för 50 passagerare.

De utlovar snabba stopp i Sundsvall för påstigande resenärer vidare till Göteborg.

– Max 15-20 minuter. Nu kör vi fram till midsommar, därefter går flyglinjen igång igen i mitten av augusti, säger Angela Friberg.

I går skedde premiärturen, med en delegation från Sundsvallsregionen som passagerare.

– Vi har väntat länge på flyglinjen. Näringslivet i Sundsvall och Luleå är lika, båda regionerna har skogsnäring, universitet och IT, många bolag har kontor i båda orterna, säger Oliver Dogo, vd för Handelskammaren, Mittsverige.

Även Robert Forsberg, Norrbottens handelskammare, har märkt en stor efterfrågan inom näringslivet.

– Ett stort behov att på ett smart, enkelt sätt nå sina samarbetspartners i Sundsvall och Göteborg. Det blir snabbare och mer miljövänligt nu.

Utöver sin projektledarroll inom handelskammaren är Robert Forsberg vd för Arctic Airlink, den två år gamla flyglinjen Luleå-Uleåborg-Tromsö.

Det tidigare ifrågasatta Tromsöflyget visade röda siffror i fjol och nu är förhoppningen att Nextjets satsning ger flyglinjen en nystart.

Det kanadensiska jetplanet ska därför även trafikera Uleåborg och Tromsö, med tre avgångar i veckan.

– Nu skapar vi mycket bättre förutsättningar för att detta ska bli en bestående linje, säger Robert Forsberg.

Även Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå airport, tror att Nextjets flyglinje gynnar Arctic airlink.

– Tvärförbindelserna Sverige-Finland-Norge har ett stort värde. Vi ser mycket positivt på Nextjets satsning.

Samtidigt bekymrar de söig för regeringens planerade flygskatt (se faktaruta).

– Man ska inte svartmåla och säga att allt hänger på flygskatten men den skulle minska konkurrenskraften för oss häruppe. Jag är klart oroad, säger Robert Forsberg.

– Flygskatten kan innebära en minskning av flygandet. Vi tror i stället på att satsa på biobränsle. Bättre effekt på klimatet, säger Ann-Christin Viklund.