Till Sverige kom Skoda strax före andra världskriget och ansågs då vara en tekniskt avancerad bil med gott anseende. Men efter kriget hamnade tillverkaren på fel sida om järnridån, förstatligades och kvävdes i en nedbrytande byråkrati. De importörer som försökte handla med politrukerna i Tjeckoslovakien kunde aldrig vara riktigt säkra på när beställda bilar och reservdelar skulle komma. Om de över huvud taget kom. Det hände att den svenske importören ANA i Nyköping i stället fick – motorcyklar.

Ridån gick ned

Efter att i flera år ha placerat sig bland de allra sämsta i Bilprovningens statistik gick ridån ned för gott när en Skoda 120 LS under det så kallade ”älgtestet” välte i SVT:s nystartade program "Trafikmagasinet" år 1978.

Artikelbild

| Under 1970-talet drabbades Skodas bilar av problem. Det hände även tidigare. Bilden från 1964 visar en familj och dess havererade Skoda på vägen till Balatonsjön i Ungern.

Vid ratten satt då motorjournalisten Björn Svallner, men redan ett par år tidigare hade hans svenske kollega Håkan Wasén slagit runt med en likadan bil på Skodas egen testbana i Mlada Boleslav.

När sedan Skodaledningen efter tv-vurpan kallade till presskonferens för att bevisa bilens förträfflighet, och den än en gång hamnade på taket, var katastrofen total.

Under några år såldes enstaka bilar via olika importörer, men 1987 gav man upp sedan det avslöjats att företaget fuskat med de nya avgasreningsproven. Den främsta orsaken till de dåliga vägegenskaperna hos dåtidens Skoda var helt enkelt en gammalmodig chassiteknik i kombination med svansmotor och bakhjulsdrivning.

Bilhistoria

Artikelbild

| Märket Skoda, som ursprungligen hette Laurin & Klement, 125-årsjubilerar. I september 1957 kom cabrioleten Skoda 450 med både baksäte och fällbart tak. Den var succén Felicias föregångare.

Efter sammetsrevolutionen och Berlinmurens fall 1989 blev det ny fart i Mlada Boleslav. Och man hade redan en relativt sett modern framhjulsdriven bil i pipeline – Skoda Favorit – när Volkswagen AG köpte in sig som delägare.

Det var då Hans Folkesson på Saab fick ett samtal och ett erbjudande från Wolfsburg: Vi vill ha dig som utvecklingschef på Skoda!

Artikelbild

| Märket Skoda, som ursprungligen hette Laurin & Klement, fyller 125 år. I Monte Carlo-rallyt 1963 deltog Skoda. Bakom ekipaget syns en Saab.

Resten är historia. I alla fall bilhistoria.

Under hans ledning utvecklades comebackbilen Skoda Felicia, baserad på teknik från VW Golf. Den blev en jättesuccé.

Artikelbild

| Året är 1991. När Volkswagen köper in sig i Skoda ringer man till Sverige och Hans Folkesson. Han får jobbet som utvecklingschef i bilfabriken Mlada Boleslav.

Vi har exakt samma kvalitetskrav på oss som i Wolfsburg (VW), Ingolstadt (Audi) och Barcelona (Seat), försäkrade Hans Folkesson när jag träffade honom i Mlada Boleslav 1994.
Det som däremot skiljer oss åt är att tjeckerna kan göra det kostnadseffektivare. Människorna i det här landet har lärt sig att vända på varenda slant.
Artikelbild

| Att bilbyggarna hos Skoda kan göra samma jobb billigare än koncernkollegerna, förklarade Hans Folkesson med att de under tiden bakom järnridån fick lära sig att vända och vrida på varenda krona.

Något Hans Folkesson instämmer i än i dag. När det begav sig kunde han också avslöja att Skoda hade en helt ny bil i kulisserna som skulle kunna bli en storsäljare. Han ville inte avslöja mer än så, men en anställd viskade i mitt öra att den förmodligen skulle döpas till – Octavia.