Sliten tågräls vittnar om husets historia
Sören köpte den gamla tågstationen för tjugo år sedan. I dag är stationen ett bostadshus och det finns inte mycket kvar som visar på att det funnits en vänthall och biljettluckor i huset.
En garderob i ett av rummen var helt orörd - gråmålad panel och ansiktsformade krokar fanns fortfarande kvar trots att det är 40 år sedan stationshuset användes för persontrafik sist.
Foto: Sofia Wellborg
Krokar med ansikten
- Här i vardagsrummet var den gamla väntsalen, pekar Sören. Det fanns biljettluckor och en dörr ut till perrongen förut.
På persontrafikens tid bodde stins Lidström och hans fru i en lägenhet på övervåningen i stationshuset. I dag är lägenheten Sören och sambo Karin Öhmans renoveringsprojekt för att barnen Simon, sex år, och Johan, två och ett halvt, ska få varsitt rum. I ett av rummen finns en stor garderob med gråmålad panel, en stållina att hänga kläder på och originella klädkroksbeslag i form av ansikten. På golvet ligger leksaker och däribland, komiskt nog, en tågbana i trä med färgglada lok och vagnar.
Sneda tavlor
Järnvägen går ungefär tjugo meter från huset i dag. SJ valde att räta upp kurvan utanför huset och flyttade järnvägen tio meter längre ut. Därefter helsvetsade de järnvägsskarvarna och slutligen elektrifierade de spåren helt. De gamla järnvägsspåren syns fortfarande utanför huset.
- Ett tag dunkade det i järnvägsskarvarna så mycket att jag var tvungen att rätta till tavlorna, berättar Sören. Men nu hör man inte tågen gå förbi fönstren längre. Jag är jättenöjd.
FAKTA Öjeby station
Rälsen mellan sträckorna Piteå-Älvsbyn stod klar att användas för allmän trafik 1915.
I Öjebyns stationshus fanns både Konsum och en poststation.
Stins Peter Lidström skötte järnvägen medan frun Estrid Lidström tog hand om poststationen.
Persontrafiken avvecklades 1969, då landsvägsbussar ersatte tågtrafiken. Dock fortsatte en rälsbuss i vardera riktning att gå.
27 maj 1972 körde rälsbussen sin sista sträcka och därmed tog lastvagnstrafiken över helt.
I Öjebyns stationshus fanns både Konsum och en poststation.
Stins Peter Lidström skötte järnvägen medan frun Estrid Lidström tog hand om poststationen.
Persontrafiken avvecklades 1969, då landsvägsbussar ersatte tågtrafiken. Dock fortsatte en rälsbuss i vardera riktning att gå.
27 maj 1972 körde rälsbussen sin sista sträcka och därmed tog lastvagnstrafiken över helt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!