Det är sportlovstomt på Grans naturbruksskola, men i en lektionssal i smådjurshuset är det full aktivitet.
Pedagogikhunden Skilla, en fyraårig flatcoated retriver, och hennes matte Erica Berglund arbetar med barn från Fagottens förskola.
Just nu tränar de matematiska begrepp. Skilla plockar upp ett plastkort från golvet och ger till förskolebarnet Ella Pettersson som i sin tur konstaterar att det står två fjärdedelar på kortet. Hon måttar upp morotsbitar som motsvarar talet och serverar godsakerna via en rosa plastlåda till en svansviftande jycke.
Så går leken vidare. Det är räknetal, bokstavsgömmor och rörelse i en myllrande kombination.
Mot skolans värld
Träffarna mellan barnen på förskolan och pedagogikhunden och hennes matte är ett projekt som sträcker sig över ett antal veckor. Det är också en del i Erica Berglund och Skillas praktik, då de utbildar sig till vårdhundsekipage vid Grans.
– Mest känt är vårdhundar som hjälper till att motivera och träna äldre på olika sätt, men eftersom jag är lärare och pedagog i grunden så blir jag och Skilla ett team som riktar oss mot skolans värld, säger Erica Berglund.
Utbildningen startade förra året och i maj certifieras första omgången studenter.
"Längtar hit"
Det är dags att kasta tärning. Skilla kastar den ena och barnen turas om att slå den andra. Sedan räknar de ihop prickarna och utför uppgifter som motsvarar siffran. Det är sprattelgubbar, skridskoåkning och balansakter i en glad röra och mitt i leken rör sig Skilla energifyllt och uppmärksamt.
– Det är roligt med både bokstäver och matte och jag längtar till varje gång vi ska åka hit. När vi skulle balansera på rumpan var det både roligt och svårt, säger Vilma Dahlqvist.
– Skilla gillar att hämta saker och jag tycker det är roligast när vi gömmer bokstäver. Hon hittade mitt ”E” sist av alla. Sedan får hon hundgodis. Eller morötter, det gillar hon, säger Erik Bergman.
Samspel stärker självförtroende
Hundekipaget och förskolebarnen träffas en timme per vecka och fokuserar på siffror och bokstäver.
– Jag har utformat övningarna efter önskemål från pedagogerna på förskolan. Sedan har jag klurat på hur vi kan nyttja Skilla, för hunden är verkligen en stor motivator. Det är ingen magi, men att lära hunden är roligt och gör att man omedvetet lär sig själv. Att samspela med hunden hjälper till att stärka självförtroendet hos barnen, säger Erica Berglund.
I framtiden hoppas hon kunna fortsätta jobba med förskolebarn och yngre elever samt personer med olika funktionsnedsättningar.
– Vårt nästa samarbete blir med neurolinjen på Framnäs folkhögskola.