Nya riktlinjer efter felbedömd hund

Hunden Lili blev felbedömd enligt Evidensia djurklinik i Öjebyn. Nu införs nya riktlinjer för att säkerställa att det inte händer igen.

Djurklinik. Varken klinikchefen Ingrid Öhman Eriksson eller veterinären Christina Müller Jonsson var på plats vid det aktuella tillfället, men de har pratat med djurägarna och personalen för att reda ut vad som inträffade.

Djurklinik. Varken klinikchefen Ingrid Öhman Eriksson eller veterinären Christina Müller Jonsson var på plats vid det aktuella tillfället, men de har pratat med djurägarna och personalen för att reda ut vad som inträffade.

Foto: Jennifer Sjödin

ÖJEBYN2016-12-09 21:00

Alfon och Ingrid Holmbom tog med sig sin hund Lili till Evidensia djurklinik i Öjebyn när hon på tisdagseftermiddagen plötsligt blev akut sjuk. Hunden fick krampanfall, fradga i munnen, ramlade omkull, hade ingen balans och kunde inte gå på benen. Men på plats på djurkliniken fick de ingen tid förrän dagen därpå. De åkte därifrån med uppfattningen att kliniken snart skulle stänga. Krampanfallen fortsatte och eftersom de inte fick tag i någon annan veterinär i Piteå åkte de till djursjukhuset i Gammelstad, Luleå, där hunden sedan avlivades.

LÄS OCKSÅ: De fick ingen tid för sin akut sjuka hund

Enligt Christina Müller Jonsson, veterinär på Evidensia djurklinik i Öjebyn, gjordes en felbedömning av hundens tillstånd samt att det blev ett missförstånd gällande öppettiden. I själva verket hade kliniken öppet i ytterligare drygt fyra timmar.

– När hunden kom hit hade den inte kramper utan det hade lugnat ner sig, men djurägarna beskrev det som att hunden ändå inte riktigt var vid medvetande. Personalen i receptionen uppfattade det som att hunden såg ut att må bra. Där är problemet att vi inte hade någon veterinär som tittade på hunden, säger hon.

En veterinär informerades om läget och en tid för utredning bokades dagen efter. Men i efterhand säger Christina Müller Jonsson att en veterinär i stället borde ha träffat hunden.

– Eftersom de beskrev att hunden hade suttit och stirrat rakt ut i luften så hade nog jag som veterinär gjort bedömningen att det nog fortfarande var ett anfall.

Detta har medfört att djurkliniken infört nya rutiner. Om det kommer in ett djur som är akut sjuk så ska alltid en veterinär bedöma tillståndet.

– Det viktigaste för oss är att det inte händer igen. Vår önskan och vilja är att kunden känner att de får ett bra bemötande och får den vård som djuret behöver, säger Ingrid Öhman Eriksson, klinikchef.

Om djurägarna hade åkt tillbaka när Lili började krampa igen hade kliniken tagit emot.

– Hade de vänt och kommit tillbaka så hade vi inte tvekat att ta hand om hunden, säger Christina Müller Jonsson.

Djurkliniken hade ett möte med djurägarna på fredagen.

– Vi känner att vi fått lite upprättelse och det är ett plus att de har fått en väckarklocka att de måste lyssna på människor när de kommer. Nu vill vi helst bara glömma alltihop, vi vill inte älta det här något mer, säger Ingrid Holmbom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om