Ingen hastighetssänkning – men förändringar planeras

Älvvägen är en typisk sträcka för hastigheten 70 kilometer i timmen och sikten bedöms vara god. Det är ett par av anledningarna till att länsstyrelsen inte avser att sänka hastigheten i den aktuella korsningen.

ÖJEBYN2013-05-29 06:01

I april 2013 meddelade länsstyrelsen sitt beslut att avslå ansökan om en hastighetssänkning. Beslutet är fattat efter att man samlat in yttranden från Trafikverket, polisen och Piteå kommun. Både polisen och kommunen förordar en hastighetssänkning medan Trafikverket är emot.

God sikt

Trafikverket skriver i sitt yttrande bland annat om trafikmiljön: ”På den sträcka som ansökan gäller är siktförhållandena goda. Här finns cirka 5–8 gatuanslutningar och två vägkorsningar med väg 509. De aktuella anslutningarna till skolorna används till största delen av trafik till och från respektive skola. Trafiken regleras med väjningspliktmärke. Andelen oskyddade trafikanter bedöms vara låg då en gång- och cykelväg går från Grans Naturbruksgymnasium mot Öjebyn.”

Vidare skriver man: ”Trafikverket Region Nord anser att trafikmiljön längs den aktuella sträckan är typisk för sträckor där bashastigheten 70 kilometer i timmen ska gälla, varför ansökan om hastighetsbegränsning avstyrks. Varningsmärke är inte heller aktuellt eftersom sikten bedöms vara tillfredsställande för den rådande hastigheten.”

Möte om förändringar

Pirjo Koivuniemi på avdelningen Samhällsbehov vid länsstyrelsen, säger att Trafikverkets yttrande enbart avser hastighetssänkning.

– Då det gäller fysiska åtgärder är det planeringsavdelningen på Trafikverket som beslutar, säger hon.

Och andra åtgärder är på gång. Johan Lindberg på Trafikverkets planeringsenhet berättar att arbete pågår kring förändringar av Nya Älvvägen.

– Vi har haft en träff med kommunen och då kom den här frågan upp. Jag ska också kalla till ytterligare ett möte med samtliga berörda, bland andra Gran, lokaltrafiken och kommunen.

Johan Lindberg vill inte gå in på vilka förändringar som kan bli aktuella. Inte heller när det ska ske. Han menar att många bitar måste falla på plats innan ett beslut kan tas. Det handlar bland annat om finansiering.

– Vi är väl medvetna om att korsningen är farlig. På den punkten är vi överens. Vi vill få till det här på ett bra sätt och gärna så fort som möjligt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om