– Jag fick idén till båten när jag läste en amerikansk båttidning. Efter det beställde jag ritningar från USA och började bygga den 16 december 2016, säger Lars Lundgren, som varit snickare i hela sitt yrkesliv.
Han har lagt ned nära 2 000 timmar på den båt som är tillverkad i fura och plywood. Den har täckts med två-tre lager epoxy och lackats. Fören kommer från tall vid Lundgrens stuga i Höglandsnäs. Båten kommer att tuffa fram i maximalt sju knop på Jävreträsket med hjälp av en 20 hästkrafter stark Yanmardiesel.
Den som nu tror att projektet genomförts vid ett rymligt varv tar fel. Lundgrens 6,15 meter långa och 2,55 meter breda båt har byggts hemma i enkelgaraget vid villan på Trummagatan i Öjebyn. Garaget mäter 6,37 x 2,61 meter.
När det var dags att dra ut båten krävdes en traktor med lång arm. Efter en stund dök släktingen Krister Lundgren upp. Sedan följde ett febrilt arbete med att dra ut båten med bara några centimeter till godo.
Väl ute kunde hytten som tillverkats i snickarboden lyftas på. Pentryt, rorkulten och instrumenteringen är på plats och nu väntar några veckors arbete med inredningen. Båten får ett par kojplatser. Dessutom ska det kopplas el till lanternor och sökarljus och det ska byggas bänkar, läggas durk och monteras stolar i styrhytten.
Sedan väntar sjösättning där hemmahamn blir bryggan i Jävreträsket. Sedan hoppas han och hustrun Lena Lundgren på många soliga turer i deras nybyggda tugboat.