Trafikverkets mål med satsningen är att öka trafiksäkerheten genom att flytta långsamtgående fordon från E4 till den nya vägen. Syftet är också att underlätta vardagspendling med cykel mellan Norrfjärden och Öjebyn.
Parallellvägen blir cirka tre kilometer lång och kommer att ansluta till väg 572 vid trafikplats Bertnäs och till väg 374 vid trafikplats Boviken. Den kommer att vara cirka 3,5 meter bred och ha mötesfickor. Vägen kommer att beläggas och få belysning.
– För att öka trafiksäkerheten ytterligare så kommer också väg 572 att få belysning på en sträcka av ca 800 meter, säger Anna Berglund, projektledare vid Trafikverket.
Gamla Riksväg 13, som går från Öjebyn till Norrfjärden, kommer Trafikverket inte att nyttja. Bygget som drar igång nu kommer, enligt Trafikverket, inte att påverka trafiken på E4.
Inledningsvis var byggstarten planerad till 2025, men Trafikverket har kunnat tidigarelägga byggstarten och sätta spaden i jorden redan i år.
Det har tidigare funnits en del kritik mot vägen från olika håll men den har till stor del tystnat och Magnus Nyström (S), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden är försiktigt positiv.
– Själva vägen har diskuterats i många år så det här är strålande nyheter. Allt som Trafikverket satsar på i vår kommun ser jag som ett plus och bra för våra invånare, sade Magnus Nyström i april i år.