Det är knappt femton år sedan Accra Teknik drog igång sin unika, patentskyddade tillverkning av säkerhetsdetaljer för bilar och lätta lastbilar.
Uppmärksamheten var enorm och världens bilindustri gjorde unisont vågen i riktning mot Öjebyn.
Lättare, billigare, hållfastare säkerhetskomponenter i härdat stål blev mumma för bilföretagen, som ständigt jagar lägre bruttovikter för minskad bränsleförbrukning, utan att tumma på säkerheten.
Volvo först i kön
Volvo Lastvagnar var först i kön att signera kontrakt med Accra Teknik AB.
Därefter knackade Porsche på dörren, följt av Opel, Peugeot, Mercedes, Ford, Jaguar, Bentley, plus ytterligare några till, för öronmärkta beställningar till olika bil- och lastbilsmodeller.
Sjutton olika patentskyddade komponenter har stått på Öjeby-företagets produktionslista.
Däribland sidokrockskydd, stötfångare, takbågar, dörrförstärkningsbalkar, underkörningsskydd - allt härdat i processer som gett varje specifik profil extrem hållfasthet.
Demontering
Men nu är det alltså över - i vart fall för produktionsenheten i Öjebyn.
Maskinparken, all övrig utrustning och hela den avancerade forskningsenheten är på väg att demonteras för flytt senare i sommar till Dillenburg, norr om Frankfurt.
Personalstyrkan i Öjebyn på omkring 30 personer har varslats om uppsägning.
Ytterligare en handfull medarbetare från bemanningsföretag berörs av nedläggningen på orten. Totalt drabbas runt 35 personer.
"Inga kommentarer"
Företagsledningen vid Accra avböjde i går att utveckla tankarna runt flyttbeslutet.
- Jag har inga kommentarer, förklarade Robert C Raschke, amerikan med rötter i bilstaden Detroit, som tillträdde som vd i Öjebyn för fem år sedan.
Dock är berörda inom företaget, som önskar förbli anonyma, både överraskade och överrumplade av ledningens beslut.
Produktionen bär fortfarande unik, vägvinnande stämpel med stor utvecklingspotential, enligt initierade.
Dessutom medför en flytt risk för stora leveransstörningar som kan äventyra bindande kontrakt gentemot etablerade kunder.