Svalson omsatte 42 miljoner kronor förra året. Trots kristider i Europa ökade företaget sin omsättning till
(beräknat) 45 miljoner kronor i år. Hälften av omsättningen är export till marknader som Europa,
Australien, Japan, samt Nord- och Sydamerika.
- Det har gått bra och vi redovisar fortfarande positiva resultat men inte lika stora som tidigare, säger vd Maud Spencer.
När andra företag dragit i handbromsen under nedgången har Svalson valt att gasa på genom att anställa två säljare och en projektledare. Detta har givit resultat i orderboken.
- Den är fulltecknad fyra veckor framåt med ett ordervärde på fem-sex miljoner kronor, säger Svalsons vd, som är nöjd med att vara leverantör av skjutluckor till Diors varuhus runt om i världen.
Nu hoppas hon på order på skjutluckor till Disneyland i Paris. Japan växer också som marknad där Svalson fått stora ordrar på skjutluckor till medicinska laboratorier. Dessutom fortsätter företaget sin medvetna satsning på Nordamerika där Svalson har återförsäljare i Canada, Florida och Chicago.
I januari kommer som tidigare Svalson att finnas med vid byggmässan BAU i München där Öjebyföretaget visar sina produkter.
- 2013 ser bra ut och på hemmamarknaden tror vi mycket på privatsidan där trenden är tydlig. Allt fler lägger beställningar på inglasningar till altaner. I år har den privata marknaden omsatt cirka fyra miljoner kronor i Sverige. 2013 tror vi att den omsättningen ökar till åtta miljoner kronor, säger Maud Spencer.