Företaget huserar i före detta Rollytechs lokaler i Öjebyn. Y-bommar och bryggor har fått ge plats för en stor datorstyrd bildskärm som visar reklam och information.
Det är Rickard Wennström, affärsidé, att hyra ut eller sälja digitala informationstavlor och idén till det föddes när företaget Diod Norr lade ned verksamheten i Piteå.
- Jag arbetade där med att sälja och sätta upp "Led-skärmar", säger Rickard Wennström, som berättar att han bland annat satt upp de digitala tavlor som finns efter E4 utanför Piteå.
Norsk delägare
Han startade företaget 2011 tillsammans med fastighetsägaren Steinar Alvaer i Norge som gått in som 50-procentig delägare och redan första verksamhetsåret kom beställningarna.
- Vi levererar kundorderstyrt. Det går inte att ligga på lager med sådana här grejor, de ska ju vara anpassade direkt efter kunden önskemål, säger Rickard Wennström, som bland annat satt upp en stor "Led-skylt" vid Korvgubben på Storheden.
- I den affären har Korvgubben stått för platsen och köpt skylten, men där vi deltar i arbetet med att skaffa annonser och den information som ska visas, förklarar Rickard Wennström upplägget.
Skylt vid världscupen
I samband med invigningen av världscupen i längd i Gällivare i vinter hyrde Reklamexpressen ut den gigantiska skylt vid scenen som gav information till besökarna.
- Det är en del av affärsidén. Att hyra ut vid tillfälliga arrangemang som tävlingar och festivaler, säger Reklamexpressens delägare, som förklarar att tillsammans med företaget Live Stage erbjuds arrangörer ett helt koncept med scen, ljud och bild.
Reklamskyltarna tillverkas av ett företag i Shenzeng provinsen i Kina. När de exporteras kommer skyltarna i moduler som monteras ihop till önskad storlek.
- Tidigare använde tillverkaren plast i fronten vilket gav bekymmer under vintern. De sprack om man rörde på bildytan, säger Rickard Wennström, som dock hjälpt kineserna att utveckla de nya skyltarna.
Söker bygglov
- Numera ingår gummi i bildytan så reklamskyltarna klarar regn, snö och kyla..
Första verksamhetsåret 2012 omsatte bolaget två miljoner kronor där Reklamexpressen bland annat sålt en digital jätteskylt till Wasa i Finland.
- Nu söks det bygglov på flera platser i mellansverige. Och i Piteå hoppas vi att vi kan hitta en plats för en Led-skylt. Problemet är dock att myndigheterna är restriktiva med att ge tillstånd och det kan jag till viss del förstå. Man ska inte sätta den här typen av reklamskyltar överallt, säger Reklamexpressens delägare, som har en tydlig vision om vad han vill uppnå.
Om fem år omsätter bolaget 20 miljoner kronor med fem-sex anställda.
- Det är vår vision. Vi hoppas att vi kan nå dit!