Kommande år kan omsättningen ha ökat till 43 miljoner kronor.
Framför allt är det försäljningen av höj- och sänkbara inglasningar/vindskydd som ökar. Dessa "läprodukter" av glas och aluminium finns i tre olika typer avsedda för restauranger och uteserveringar, för privatpersoner respektive för kontor.
- De här produkterna har ökat med hundra procent under de senaste åren - att jämföra med skjutluckorna som växer med 7 procent per år - och säljer nu för cirka 10 miljoner kronor per år.
Roger Moore invigde
Det säger företagets vd Maud Spencer och visar bilder där ingen mindre än skådespelaren Roger Moore inviger en restaurang i Schweiz som valt Svalsons höj- och sänkbara staket till sin uteservering.
Maud Spencer, som för övrigt är dotter till en av det 30-åriga företagets grundare, Bill Svensson, ser ordern till restaurangföretaget i Crans-Montana i Schweiz som något av en milstolpe. "Det är inte helt lätt att ta sig in på den schweiziska marknaden", förklarar hon.
Och Spencer tycker det är roligt att schweizarna vågar satsa på en staket- och vindskyddslösning som måste fungera även i vinterklimat - hon försäkrar, och vet av egen erfarenhet, att Öjebyföretagets produkt med den unika motviktsmekaniken klarar snö och kyla utan problem.
Hälften på export
- Femtio procent av produktionen går på export, vi har återförsäljare i de flesta länder i Europa samt i Australien, Japan och numera även i USA och Kanada. Vi hoppas mycket på den nordamerikanska marknaden.
Anledningen till att det går så bra för det jämförelsevis småskaliga familjeföretaget i Öjebyn är helt enkelt att man har unika produkter, menar Maud Spencer.
- Nog för att det finns andra företag som försökt tillverka liknande produkter, men de blir aldrig långlivade. Vi är fortfarande ensamma i världen om att göra exempelvis den höj- och sänkbara balkonginglasning som vi levererat till Cederterrassen i Piteå med en sammanlagd inglasningsyta på cirka 1 100 kvadratmeter.
På väggarna i vd-kontoret på Hammarvägen i Öjebyn finns fotografier från Gardemoens flygplats utanför Oslo, NK:s galleria i Göteborg, SCA:s huvudkontor i Sundsvall och Restaurang Nodo i Piteå, som alla valt lucklösningar från Svalson.
På företagets webbplats berättar man bland annat om "världens största skjutlucka" med måtten 10 x 15 meter, som Svalson levererat till Åhlénsvaruhuset i Stockholm, och glasfronten som Manchester United beställde till sina VIP-loger på fotbollsarenan Old Trafford.
Under lågkonjunkturen valde Svalson att rikta in sig på privatpersoner med sina höj- och sänkbara avskärmningar för uteplatser, en satsning som visat sig lyckosam.