I början av förra året körde jag Volvos nya S90, som just kommit till Sverige med tåg från Daqing i Kina. Nu kör jag lillebror S60, som skeppats över Atlanten från Volvos nya USA-fabrik i Ridgeville, en förort till Charleston i South Carolina. Ska man jobba globalt och titulera sig som ett världsmärke så måste man, enligt Volvos chef Håkan Samuelsson, ha tillverkning i Amerika. Och i Kina.

Fast Volvo har byggt bilar i Nordamerika förut. I Halifax i Kanada. Men den fabriken lades ner 1997 och de bilarna var uteslutande avsedda för den marknaden. Att det är just S-modellerna Volvo satsar på utomlands har sin förklaring i att kunderna där föredrar 4-dörrars sedaner, medan vi här hemma i Sverige som bekant älskar 5-dörrars kombibilar. Så både V90 och V60 byggs fortfarande på Hisingen.

Sparat på luft

Artikelbild

| Direkt från Charleston i USA – nya Volvo S60. Som en mindre kopia av S90. Fast mycket roligare att köra.

Du måste ställa nya S60 bredvid S90 för att se skillnaden. För det handlar främst om storleken. Linjeföringen är nästan identisk och båda är också byggda på samma SPA-plattform, med i stort sett likadan teknik under skalet. Konstruktörerna har bara klämt ihop S60 lite på alla ledder – två decimeter kortare, tre centimeter smalare och två centimeter lägre.

Att det är mest luft de sparat in på, alltså innerutrymmena, märks genom att det bara skiljer lite drygt 50 kilo i tjänstevikt till storebror.

I den S90 jag körde i fjol satt det en dieselmotor. Till S60 går det än så länge bara att få den bensinmotor på 250 hästkrafter som sitter i vår testbil T5. Vill du lägga till drygt 40 000 kronor kan du få den som laddhybrid (T6 Twin Engine). Då har bensinmotorn kompletterats med en elmotor och de ger tillsammans 304 hästar. Och vill du ha ännu mera kraft väljer du den Polestar-trimmade T8-versionen, som också det är en laddhybrid men som ger totalt 405 hästar. Fast då har prislappen växt till 637 900 kronor.

Snabba kurvor

Artikelbild

| Även bakifrån är nya S60 lik storebror S90. Fast här har designavdelningen smugit in en liten ”ankstjärt” på bakluckan som ska fungera som spoiler. Plus i kanten för att även baklyktorna tänds vid körning med varselljus.

Hur blev den då, den senaste produkten från Volvo, byggd i USA?

Jodå, S60 är det bästa de någonsin gjort. Så länge vi snackar köregenskaper. Och utseende. Det sistnämnda, skönheten, återfinns förstås främst i betraktarens öga, men visst är den snygg. Däremot går det inte att snacka bort de förstklassiga köregenskaperna. Kanske inte snabbast iväg från stillastående men bland de snabbaste genom kurvor och hinderbanor. Klart vassare än V60, fastän de är byggda på samma plattform. Chassiteknikerna har filat och snickrat vidare på detaljerna för att bilen ska kunna mäta sig med de allra bästa i klassen, som exempelvis Jaguar och BMW. Och de har lyckats.

Artikelbild

| På plats bakom ratten går det inte att missta sig – det här är en Volvo. Fast jag föredrar förstås vanliga rattar för att ställa in värmen i stolar och kupé. Att under färd hitta rätt med pekfingret i menyn på skärmen stjäl för mycket uppmärksamhet från körningen.

Klår konkurrenter

Motorn har ett rejält sug och växellådan är blixtsnabb. Och när det gäller sittkomforten bakom ratten, en ack så viktig parameter för att bil och förare ska samsas, så klår den alla konkurrenter.

Artikelbild

| För den som vant sig vid Volvos rymliga kombibilar ter sig det här bagageutrymmet lite ynkligt. V60 sväljer drygt en kubikmeter mer bagage.

Du som söker efter en bil som kan erbjuda mycket mer än bara en maskin som tar dig från A till B ska definitivt provköra nya Volvo S60 T5.

Gör dig däremot icke besvär om du söker en praktisk vagn med goda utrymmen.  Då är det fortfarande V60 som gäller. Eller ännu hellre XC60. Gjorda i Göteborg!