Pekar ut ny station i Norrfjärden – utan lokal förankring

Piteå kommun pekar ut att järnvägsstation i Norrfjärden ska byggas på norra sidan av E4 innan Trafikverket fattat beslut i frågan. 
Miljöpartiet är kritisk mot beslutet i översiktsplanen och anser att samrådet måste göras om.
– Risken är att vi sitter här om tolv år och Norrfjärdingarna är upprörda över att de inte fick komma till tals, säger gruppledaren Mats Dahlberg.

Piteå kommun pekar ut att en järnvägsstation i Norrfjärden ska byggas på norra sidan av E4. Det innan Trafikverket fattat beslut i frågan.

Piteå kommun pekar ut att en järnvägsstation i Norrfjärden ska byggas på norra sidan av E4. Det innan Trafikverket fattat beslut i frågan.

Foto: Carolina Bengtsson

Norrfjärden2025-03-21 14:26

Under måndagen beslutade kommunfullmäktige att ändra den fördjupade översiktsplanen för Norrfjärden. Bakgrunden är Norrbotniabanans dragning där Piteå kommun vill rita in en ny järnvägsstation och områden för bostadsbebyggelse.

– Vi vill ha ett stationsläge i Norrfjärden och det här är för att möta upp Trafikverket i Norrbotniabaneplaneringen, säger Magnus Nyström (S) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, under kommunfullmäktige.

undefined
Mats Dahlberg, Miljöpartiet Piteå, menar att den lokala förankringen är ett fiasko. "Kommunen har själv noterat att de inkomna synpunkterna inte är representativa och att processen varit svår att ta till sig för medborgarna."

Mats Dahlberg, gruppledare för Miljöpartiet, är kritisk till beslutet.

– Inget parti är mer positivt till en kustnära järnväg än Miljöpartiet. Vi har kämpat för det här i decennier. Men jag är inte övertygad om att stationen ska ligga på norra sidan av E4. Trafikverket har ännu inte beslutat om den exakta dragningen av Norrbotniabanan och jag anser att vi behöver den information innan vi låser fast kommunen vid den exakta stationsplaceringen, säger han.

undefined
Enligt den fördjupade översiktsplanen ska en järnvägsstation i Norrfjärden uppföras på samma plats som Circle och restaurang Toppen är.

Mats Dahlberg lyfter även fram som problem att endast Vattenfall och två privatpersoner lämnat in synpunkter under samrådet.

– Vi måste konstatera att samrådet har varit ett fiasko när det gäller lokal förankring. Noll föreningar har yttrat sig. Ett sånt här stort beslut kan inte fattas utan att de som bor och verkar i Norrfjärden får möjligheten att påverka det. Därför måste vi göra ett omtag.

Mats Dahlbergs yrkande om återremiss röstades ned. Magnus Nyström lyfte bland annat fram att översiktsplanen inte är juridiskt bindande och såg inget problem med att peka ut ett stationsläge utan att dragningen är beslutad.

– Jag förutsätter att man har haft dialog med Trafikverket om var det mest troligt kommer att förläggas, säger Magnus Nyström.

undefined
Magnus Nyström (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden Piteå kommun

Han tycker det är tråkigt att inte fler valde att tycka till om stationen, men tycker ändå att det här är rätt väg att gå.

– Vi uppmanar alltid människor att göra sin röst hörd under samråd, det är viktigt för demokratin.

Anton Li Nilsson (C) lyfte också fram att planen inte är juridiskt bindande.

– Det är framför allt viktigt att vi nu kan visa Trafikverket möjligheterna till utveckling som vi ser i Norrfjärden och det här är förstås en del i arbetet med att få en station på plats i Norrfjärden, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!