Insatsvecka mot viltolyckor på väg

Se upp för vilt på vägarna, uppmanar Trafikverket och Nationella viltolycksrådet som i veckan gör gemensam sak mot viltolyckor.

Nationella viltolycksrådet och Trafikverket genomför en nationell insatsvecka mot viltolyckor. (arkivbild)

Nationella viltolycksrådet och Trafikverket genomför en nationell insatsvecka mot viltolyckor. (arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Norrfjärden2019-09-25 18:00

Hösten och mörkret är här och viltolyckorna på våra vägar tenderar att öka. 

I veckan genomför Nationella viltolycksrådet i samarbete med Trafikverket en insatsvecka för att uppmärksamma trafikanterna på vilda djur på och intill vägarna.

Veckan syftar till att få trafikanter att bli mer uppmärksamma på att vilda djur hela tiden finns på och utefter vägarna. "Som trafikant är det viktigt att anpassa körsättet efter detta. Förbered resan och ta reda på vilka sträckor som är särskilt drabbade", skriver Nationella viltolycksrådet på sin hemsida.

För att minska antalet viltolyckor måste olika åtgärder kombineras. Åtgärderna genomförs på det mest trafikerade vägnätet och där det varit många viltolyckor över tid. 

Trafikverket kartlägger länsvis de farligaste vägsträckorna där flest viltolyckor inträffar. Detta för att veta var fysiska åtgärder bör sättas in för att få djuren att passera på säkra ställen. Sträckan Piteå - Öjebyn - Bonäset - Harrbäcken står överst på Nationella viltolycksrådets lista över de fem mest olycksdrabbade sträckorna i Norrbotten. Nyligen inträffade där två älgpåkörningar med en timmes mellanrum och 2018 omkom en ung kvinna efter att ha krockat med en älg. 

Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent på Jägareförbundet i Norrbotten och representant i Nationella viltolycksrådet, deltar i insatsen.

Vad tycker du om att åtgärder på sträckan dröjer?

– Viltstängsel dröjer för att det saknas pengar men frågan är ju vad som kostar mer, olyckorna eller viltstängslet. Jag tycker att man under tiden man väntar på att viltstängsel ska komma upp borde sänka hastigheten. Det är stor skillnad att köra på en älg i 110 kilometer i timmen än i 90, säger han.

Vad borde göras?

– Jag tycker att man borde titta lite mer på gräsbevuxna viltövergångar.

Björn Sundgren vill i samband med insatsveckan rikta en uppmaning till trafikanter att märka ut platsen där en olycka inträffat. Detta för att underlätta för eftersöksjägare. Han påminner också om att alltid anmäla till polisen.

– Förut räckte det med att anmäla om man bedömde att djuret var skadat. Numera ska alla olyckor anmälas, att inte göra det räknas som smitning från olycksplats.

I Sverige inträffar i genomsnitt en viltolycka var åttonde minut och över 62 000 förare av fordon är årligen inblandade i en viltolycka. Under 2018 skedde över 63 000 viltolyckor och antal olyckor under 2019 ser ut att hamna på samma nivå.

Björn Sundgren, Jägareförbundet, tycker att hastigheten borde sänkas på den olycksdrabbade sträckan på E4 i Harrbäcken. (arkivbild)
Björn Sundgren, Jägareförbundet, tycker att hastigheten borde sänkas på den olycksdrabbade sträckan på E4 i Harrbäcken. (arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!