I augusti hölls ett byggmöte där Trafikverket och Svevia deltog. En punkt i protokollet handlar om underhållet på vissa vägar och rastplatser. "Bristande skötsel på rastplatserna Harrbäcken och Jävre. Det gäller ogräsbekämpning i gångar och lekplats", skriver Trafikverket. Vitet har räknats ut per dag, typ och plats. I det aktuella fallet blir det 31 dagar gånger 10 000 kronor gånger 3 rastplatser. Sammanlagt blir det ett vite på 930 000 kronor.
Inspektioner är gjorda av Ramboll som är det företag som Trafikverket anlitat för att kontrollera underhållet.
– Vi har fått veta vilka brister som finns och att jobbet inte är rätt utfört. Det finns ett missnöje från vår sida och i det här fallet har vi använt vite, säger Mats Lawesson.
Han förklarar att om det i kontraktet står att det ska vara jättefint så ska det vara det.
– Det här är platser där många turister stannar till för att dricka sitt kaffe och man ska känna att det är välskött. Som entreprenör på sådana här platser vet man att man har ögonen på sig.
Det är mycket pengar för missad ogräsrensning?
– Det finns en tydlig avisering från Trafikverket om att det blir dyrt om man inte gör som det är sagt. På de här ställena ska det vara så rent och snyggt som det kan vara.
Utöver vitet för rastplatserna ska Svevia också betala vite på 640 000 kronor för dålig ogräsrensning längs ett antal vägar. "I refuger runt distriktet finns det ogräs. Viten räknas ut per påbörjad vecka, typ och väg. Här är det 20 000:- x 4 veckor x 8 st vägar=640 000:-. Vägar som det gäller just nu är 575, 94, 506, 374, 509, 503, 4, 373", skriver Trafikverket.
Hur vanligt är det med vite på det här sättet?
– Det kan jag inte säga precis. Jag är ganska ny på jobbet och vet inte hur bedömningarna gjorts tidigare men enligt kontraktet ska ogräset tas bort och i det här fallet har man inte lyckats med det.
Finns det någon chans att Svevia slipper vitet?
– Nej det kan jag inte se. Vi har inte fått någon vettig förklaring till varför det inte är gjort. De har väl glömt det helt enkelt.
När ska vitet vara betalt?
– Det kommer att faktureras under året, säger Mats Lawesson.
Svevia meddelar att de inte vill uttala sig i ärendet och att rutinen är att Trafikverket står för uttalandena.