Amazon med legendarisk husvagn

Torsten och Gertrud Ströms Volvo Amazon herrgårdsvagn med den legendariska SMV-husvagnen på släp väcker intresse- på bilutställningar och efter vägarna.

DRÖMBIL. En ungdomsdröm under 60-talet. Få råd att köpa en Opel Rekord Coupé med sexcylindrig Kapitänmotor.

DRÖMBIL. En ungdomsdröm under 60-talet. Få råd att köpa en Opel Rekord Coupé med sexcylindrig Kapitänmotor.

Foto: Tommy Norin

NORRFJÄRDEN2017-06-20 12:09

Amazonen är prydd med svenska flaggor. Lacken glänser i solen och de vita däcksidorna på en av Volvos storsäljare lyfter utseendet på den bil Torsten Ström köpte i Råneå för 15 år sedan. Han är mannen som bland annat byggt Orrskärbåtar i Tullnäs, men vid tiden för Amazon­köpet arbetade han som lärare i Luleå.

– En arbetskamrat blev änka och jag fick köpa bilen. En herrgårdsvagn från 1967, säger Torsten Ström, när han och hustrun Gertrud visar den blankpolerade bilen.

Amazonen är väl renoverad.

– Den är omlackad i orginalfärgen. Jag har renoverat motorn och satt in ny växelåda med överväxel, säger Torsten Ström.

För att kunna köra blyfritt lät han montera strålsökning på avgasventilationen. Takräcket vittnar om den tid då Volvon var perfekt semesterbil för familjen. För att stärka det intrycket har Ström hängt på en SMV husvagn från 1964. Formad som ett ägg. Under 60-talet ansågs SMV vara den tidens föregångare bland husvagnar vad gäller innovativ inredning.

Torsten Ström fick syn på vagnen när han skulle besiktiga sin bil.

– Det kom en merca med husvagnen. Jag pratade med ägaren och tyckte att den skulle ju passa min bil, förklarar Torsten Ström.

Först fick han inte köpa SMV:n.

– Men när ägaren skulle flytta ville han sälja.

Han och Gertrud Ström har gjort den del semesterresor med bilen och husvagnen. Numera blir det mest veteranrallyn och bilutställningar. Amazonen med SMV:n syns ofta när Norrlands motorhistoriker har bilutställning i Badhusparken i Piteå.

Besöket hos paret Ström ger fler motorhistoriska vibbar. I ett garage vid hemstället Postgården står en av 60-talets mer ”hotta” Oplar, en Rekord coupé från 1967 med den sexcylindriga kapitänmotorn.

– Jag köpte den av en arbetskompis 1981.

Gertrud Ström har en egen klenod. Bakom en skjutdörr står en traktor, en Volvo T24 inköpt 1954 av hennes pappa.

– Vi hade gård i Jävre och pappa körde den från lantmanna till Jävre, minns Gertrud.

Hon har kört traktorn många gånger, bland annat med höräfsa.

– Vi har renoverat motorn, annars är traktorn i gott skick, säger Torsten Ström.

Hans första bil i ungdomen var en Ford Prefekt. Sedan blev det en Saab 93 F 1960. Nu återupplivar han Saab-eran med att renovera en 96:a, en trubbnos från 1964.

– Renoveringen var påbörjad när jag köpte den. Nu återstår att fixa plåt under bensintanken och och att göra klar inredningen. Om ett par år hoppas jag att Saaben är klar, säger bilrenoveraren vid Postgården.

Bilfakta

Vol’+vo Amazon

Volvo Amazon lanserades som efterträdare till PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962. Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard, då blott 23 år gammal. År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.

Källa:Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om