Det konstaterade Jöran Gärtner, projektledare på Trafikverket, när han på tisdagskvällen tillsammans med en rad kolleger höll informationsmöte i Norrfjärden om den så kallade Järnvägsutredning 150, det vill säga Norrbotniabanan sträckan Piteå-Södra Gäddvik. Kvällen före hölls motsvarande möte i Rosvik.
Station i Tullnäs?
Antalet alternativ har skurits ned till två olika tänkbara korridorer - Rosvik E4-alternativet respektive Rosvik by-alternativet med möjlighet till ett utformningsalternativ förbi Alvik som komplement till huvudalternativet utmed E4. Trots detta är den en stor mängd utredningsmaterial att gå igenom för allmänhet, föreningar och andra intresserade som vill lämna synpunkter på Järnvägsutredning 150, vilket ska göras senast den 18 november. Samrådshandlingen omfattar 180 sidor.
Vad gäller Norrfjärden föreslås att en station (perrong) byggs vid E4, antingen väster eller öster om vägen.
Stig Söderberg, som varit med i en av de studiecirklar om utredningen som tidigare anordnats i Norrfjärden och Rosvik, undrade om Trafikverket tagit till sig ett förslag om att anlägga stationen i Tullnäs i stället för vid E4. Det hade projektledaren Jöran Gärtner inte hört talas om. Men Björn Berglund påpekade att cirkeldeltagarna varit oeniga och att ungefär hälften hellre ville se en järnvägsstation i Tullnäs.
Byalternativet dyrare
Beträffande de två korridoralternativen Rosvik E4 och Rosvik by, så tar Trafikverket tydlig ställning för det förstnämnda.
Båda alternativen ger korta restider, miljövinster och är möjliga att bygga. Rosvik by-alternativet är dock väsentligt dyrare att bygga (3,5-3,8 miljarder kronor jämfört med 2,8-3,1 miljarder kr) "och ger inte tillräckliga nyttor med en regionaltågstation i ett läge närmare Rosvik", fastslår utredarna. Trafikverkets bedömning är att Rosvik E4-alternativet bäst uppfyller det övergripande transportpolitiska målet.