Farlig vägsträcka kan få pengar

Peter Roslund (S) kan tänka sig att åter föra upp frågan om att kommunen ska förskottera pengar till en ombyggnation av E4 på den olycksdrabbade sträckan mellan Boviken och Rosvik.

Ombyggnaden av E4 mellan Boviken och Rosvik är ett förhållandevis stort projekt som är kostnadsberäknat till 150-160 miljoner kronor. Det är ett projekt i den nationella planen som Trafikverket inte kan påverka regionalt, berättade Maria Nordström, till höger. Från Trafikverket medverkade även Annica Lindström och Per-Mats Öberg.

Ombyggnaden av E4 mellan Boviken och Rosvik är ett förhållandevis stort projekt som är kostnadsberäknat till 150-160 miljoner kronor. Det är ett projekt i den nationella planen som Trafikverket inte kan påverka regionalt, berättade Maria Nordström, till höger. Från Trafikverket medverkade även Annica Lindström och Per-Mats Öberg.

Foto: Sanna Eriksson

NORRFJÄRDEN 2011-10-25 06:00

Det förklarade kommunalrådet vid ett välbesökt öppet möte om E4:an som Piteå norra S-förening anordnade i Norrfjärden på måndagskvällen.

En förutsättning för att kommunen ska förskottera pengar till en upprustning till så kallad 2+1-väg med vajerräcke är dock, framhöll Roslund, att ombyggnaden tidigareläggs så att en byggstart sker 2015.

Hög prio, men ...
Tre företrädare för Trafikverket medverkade vid mötet i Norrfjärden, däribland Per-Mats Öberg, som berättade att det aktuella projektet har en mycket hög prioritering, men för närvarande är byggstarten i den nationella prioriteringen planerad till 2017.

- En byggstart 2017/2018 och en färdig väg 2019/2020 är alldeles för sent, konstaterade Peter Roslund. Så länge kan vi inte ligga ute med pengarna, som vi ju inte får någon ränta på.

Kommunalrådet kan tänka sig att kommunen förskotterar i storleksordningen 40-60 miljoner kronor - om byggstart sker 2015.

Som PT tidigare rapporterat om råder "förskotteringsstopp" för närvarande. Annica Lindström, Trafikverket, omtalade att förskotteringsramen är fylld de närmaste två åren, men att frågan om förskottering kan komma att tas upp igen från 2013 och framåt.

Anders Berg från Transport berättade att han dagligen kör mellan Kopparnäs och Luleå. Han påpekade att säkerheten, eller kanske snarare den bristfälliga säkerheten på E4 på den sträcka som saknar mitträcke, i hög grad är en arbetsmiljöfråga för hans medlemmar, yrkesförare, som vittnar om att alltför många bilförare kör alldeles för fort. Berg tycker att en bra början vore att sätta upp fartkameror och införa omkörningsförbud längs den aktuella sträckan.

Roslund tveksam
Peter Roslund var dock tveksam till lösningar - typ ytterligare hastighetsbegränsningar och omkörningsförbud - som negativt påverkar framkomligheten för kommunmedborgare som pendlar till exempelvis Luleå.

- Om kommunen ska förskottera pengar måste medborgarna få ett mervärde som att öka arbetsområdet. Man ska kunna resa snabbt, effektivt och tryggt. Vajerräcke är den lösning vi bör koncentrera oss på, menade Roslund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om