Snabb ökning av digitala vårdtjänster

De digitala vårdbesöken ökar snabbt i Region Norrbotten. Dessutom finns nu Digitalen som har gjort succé.

De digitala vårdtjänsterna 1177 och Digitalen har ökat markant sedan Coronapandemin kom. (Arkivbild)

De digitala vårdtjänsterna 1177 och Digitalen har ökat markant sedan Coronapandemin kom. (Arkivbild)

Foto: Jennifer Sjödin

Norrbotten2020-05-11 12:26

Covid-19-pandemin gör att det sker en snabb och omfattande digital omställning.

– Den har ökat intresset för att sköta vårdkontakter digitalt. Vi ser också bra betyg för Digitalen, norrbottningarna vill ha den, säger Anders Nordin, IT/MT-direktör för regionen.

Antalet inloggningar på 1177.se har ökat med 50 procent i länet jämfört med i fjol. Dessutom utförs nästan dubbelt så många vårdbesök digitalt, via antingen video eller telefon.

– Målet är att Digitalen ska vara ett bättre alternativ än nätläkarna. Om fler använder våra tjänster minskar kostnaderna för hälsocentralerna som behöver betala varje gång en av deras listade patienter använder privata nätläkare, säger Anders Nordin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!