NĂ€r synen blir oskarp pĂ„ en till tvĂ„ meters avstĂ„nd uppges synen vara trafikfarlig och vid ett syntest som gjordes av 1â296 bilister i Sverige visade det sig att 20 procent utgör en trafikfara. Det motsvarar nĂ€rmare 1,3 miljoner bilförare och baserat pĂ„ riksnittet innebĂ€r det att i Norrbotten kör 35â000 bilister trafikfarligt.
Tolv procent skulle inte klara synkraven för ett körkortstillstĂ„nd i dag, enligt undersökningen, och baserat pĂ„ rikssnittet Ă€r det 21â000 bilister i lĂ€net.
â Synen förĂ€ndras gradvis och mĂ„nga inser inte hur stora synfel de faktiskt har. Har man haft felfri syn hela livet skaffar man kanske bara ett par lĂ€sglasögon nĂ€r man blir Ă€ldre utan att kontrollera hur synen förĂ€ndrats pĂ„ lĂ„ngt hĂ„ll. I Sverige har vi i dag inte obligatoriska syntester för bilister, inte ens nĂ€r vi förnyar körkortet vilket gör att alltför mĂ„nga kör med trafikfarlig syn. Trenden med att allt fler ser sĂ€mre Ă€r ytterst oroande, sĂ€ger Helene Hjertberg, optiker pĂ„ Synoptik, i ett pressmeddelande.
Andelen trafikfarliga bilister har ökat frÄn 15 procent 2013 till 20 procent 2016.
ââAntalet dödsoffer i trafiken har ökat i Ă„r vilket indikerar att det inte rĂ€cker med att satsa pĂ„ hĂ„rda faktorer som vĂ€gar. Vi behöver en förĂ€ndring nu, och den mĂ„ste pĂ„ ett tydligare sĂ€tt inkludera oss sjĂ€lva â mĂ€nniskan bakom ratten. Att sĂ€kerstĂ€lla att alla bilförare har trafiksĂ€ker syn Ă€r en enkel Ă„tgĂ€rd för ökad sĂ€kerhet. Sverige bör införa obligatoriska syntester vid körkortsförnyelse frĂ„n 45 Ă„rs Ă„lder, sĂ€ger Leif Petterson (S), ledamot i riksdagens trafikutskott, i ett pressmeddelande.
Synbesiktningen utförs Ärligen och Àr ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen.