Vindrutan fylls med mer information

Att information kan visas i bilars vindrutor är inget nytt, men frågan är hur den bör visas. Det har forskaren Phillip Tretten vid Luleå tekniska universitet undersökt.

Forskaren Phillip Tretten har undersökt hur information i bilar kan hanteras så trafiksäkert som möjligt, då bilförare i allt högre grad exponeras för olika slags information.

Forskaren Phillip Tretten har undersökt hur information i bilar kan hanteras så trafiksäkert som möjligt, då bilförare i allt högre grad exponeras för olika slags information.

Foto: Fotomontage/Erik Pawa

LULEÅ2011-08-05 06:00

Så kallad "head up display" som sitter i framrutan och visar information för bilföraren har funnits en längre tid.

Ingen har dock undersökt var förarna själva vill att informationen ska visas, något som USA-födde Phillip Tretten nu gjort. Den breda undersökningen har genomförts i Sverige, USA och Kina bland annat med hjälp av en bilsimulator.

- Alla som deltog i undersökningen från de tre länderna var överens om att viktig information om säkerhet ska finnas högt upp i framrutan så nära trafiken som möjligt. I min forskning har jag tagit reda på hur folk kör och vad de tycker för att med stöd av svaren skapa en variabel placering i framrutan anpassad till föraren, säger Phillip Tretten, i en presskommentar.

Kunna anpassas
På sikt kommer bilförare att få hantera allt mer information.

Det kan röra allt från säkerhetsinformation till e-post, Facebook och textmeddelanden. Efter att ha testat flera olika lösningar först i simulator och sedan i trafiken genom "head up display" tyckte bilförarna i undersökningen att säkerhetsinformation ska visas högt upp i bilen.

Man ansåg också att placeringen i vindrutan inte ska vara statisk utan kunna anpassas för olika behov.

- Fler informationskällor kan distrahera och ge fler olyckor, därför är det viktigt hur informationen presenteras för föraren så att det inte sker. Kineserna lade mer vikt på säkerhetsfunktioner, svenskarna på information som visade bilens status som till exempel motorvarv och oljetryck medan amerikanerna var mer intresserade av att få information om vad som bör åtgärdas i bilen, säger Phillip Tretten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om