Vägverket sänker hastigheten trots massiva protester

Kritiken har varit massiv. Trots det drar Vägverket igång sitt arbete med omfattande hastighetssänkningar på länets vägar. Verket hoppas spara ett liv per år med åtgärden.

Trots den massiva kritiken genomför Vägverket hastighetsförändringar på samtliga vägar i länet. Enligt projektledare Per Eriksson (bilden) är främsta anledningen att sänka dödstalen, men även ett led i minskade koldioxidutsläpp.

Trots den massiva kritiken genomför Vägverket hastighetsförändringar på samtliga vägar i länet. Enligt projektledare Per Eriksson (bilden) är främsta anledningen att sänka dödstalen, men även ett led i minskade koldioxidutsläpp.

Foto: Robert Lundberg

LULEÅ2009-10-29 06:00
Om två veckor inleder Vägverket sitt arbete med att skylta om 432 mil vägar i Norrbotten och Västerbotten.
Främsta anledningen är att spara liv, men det handlar även om miljötänkande.
Det är i alla fall så projektledaren Per Eriksson motiverar förändringarna.
Kritik
- Varje år den senaste tioårsperioden har mellan 15 och 20 personer omkommit i trafiken. Med den här förändringen räknar vi med att spara 1,4 liv varje år i de två länen samtidigt som vi sänker koldioxidutsläppen markant, säger han.
Kritiken mot Vägverkets ambitioner att ändra hastigheterna på länets vägar har varit hård.
Såväl länets kommunföreträdare som landshövding Per-Ola Eriksson, har kritiserat det förslag som Vägverket haft ute på remiss.
Landshövdingen har sett förslaget mer kosmetiskt - att verket väljer sänka hastigheter när det i grund och botten snarare är motiverat med att förbättra vägstandarden.
Luleås kommunalråd Karl Petersen har uppfattat förslaget som en riksmall som inte haft någon förankring i verkligheten.
Även från biltestindustrin har det framförts högljudda klagomål, att sänkta hastighetsgränser hotar hela biltestverksamheten.
Ingen byråkrati
Men Per Eriksson anser inte att det finns några konflikter med främst den senare gruppen.
- Vi har fört en bra dialog med biltestbranschen och är överens om att det kommer att fungera, säger han.
- De har möjlighet att söka dispens hos länsstyrelsen när det gäller körning i länet. Handlar det om att köra längs vägar i både Norrbotten och Västerbotten, går det söka dispens hos Transportstyrelsen.
Detta ska inte behöva betyda någon extra byråkrati eller krångel.
Det stora omskyltningsarbetet inleds alltså vecka 46 och omfattar hela det norrbottniska vägnätet, bortsett från de tre Europavägarna som omskyltades ifjol.
FAKTA Hastighetsförändringar i de nordligaste länen
På 432 mil av vägarna i Norrbotten och Västerbotten sänks hastigheterna.
På 54 mil blir det en höjning.
På 278 mil sänks hastigheterna från 90 till 80 km/h.
På 154 mil sänks hastigheterna från 110 till 100 eller 90 km/h.
På 53 mil höjs hastigheterna från 70 till 80 km/h.
På 1 mil höjs hastigheterna från 90 till 100 km/h.
Den totala kostnaden för att byta alla hastighetsskyltar beräknas bli cirka 150 miljoner kronor.
Koldioxidutsläppen (CO2) i Norrbotten och Västerbotten beräknas minska med 3 600 ton per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om