För de nationellt strategiska flygplatserna - Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö, Arvidsjaur, Kiruna, Luleå, Umeå, Visby och Östersund - innebär förslaget att staten garanterar en ersättning som motsvarar 100 procent av eventuellt underskott för driften av flygplatsen.
För de flygplatser som ligger inom Luftfartsverket sker detta genom korssubventionering och för de flygplatser som inte är statligt ägda ges ersättningen via det statliga ersättningssystemet.
Luftfartsverket privatiseras
De regionalt strategiska flygplatserna, bland andra Gällivare, Hemavan, Lycksele, Pajala, Vilhelmina och Skellefteå, föreslås få 75 procent av ett eventuellt underskott betalt av staten. De övriga flygplatserna i landet får ingen statlig ersättning alls.- Flygets särställning när det gäller att skapa effektiva resmöjligheter vid längre resor både inom landet och utomlands har varit en viktig utgångspunkt för mina förslag. Genom att dela in flygplatserna i olika kategorier kan de statliga resurserna koncentreras till ett antal flygplatser som bidrar till att stärka den nationella och internationella tillgängligheten, säger utredare Christina Rogestam.
Vidare föreslår Rogestam att Luftfartsverket, som i dag är ett affärsverk, ska ombildas till två fristående aktiebolag den 1 januari 2009. Ett av bolagen ska sköta flygplatsdriften och det andra flygtrafikledningen.
Motivet till bolagiseringen är att främja den inre effektiviteten i verksamheten. Christina Rogestam föreslår att regeringen överväger möjligheten att ta in privata minoritetsägare i flygplatsbolaget.