Utredning avslöjar flera brister efter dödsolyckan i Brändön

Trafikverkets olycksutredning av den tragiska dödsolyckan i Brändön är klar. 
Utredningen visar på flera brister efter den aktuella vägsträckan. Några av dem är redan åtgärdade och inom kort kommer den högsta tillåtna hastighet över den smala bron att sänkas.
– Det blir hastighetsförändringar efter hela sträckan, säger Åsa Callgren, Trafikverket.

Blommor och andra minnessaker som leds vid olycksplatsen börjar tina fram.

Blommor och andra minnessaker som leds vid olycksplatsen börjar tina fram.

Foto: Klas Hallvarez

Luleå2025-04-03 03:00

Under bron efter Brändövägen rinner våren. I den smältande snön efter vägkanten tinar lyktor och blommor långsamt fram. Minnen från dagarna efter olycksnatten som vintern har gömt. 

Det har gått nästan ett halvår sedan den tragiska olyckan efter bron mellan Örarna och Brändön utanför Luleå inträffade.

Klockan var strax efter 01.00 natten mot den 20 oktober i fjol när bilen med de fyra ungdomarna kom körandes, i förmodad hög hastighet, efter Brändövägen. Enligt polisens rapport rådde dis eller dimma på platsen och vägbanan var fuktig.

Precis efter bron, i den kraftiga högerkurvan, har bilen fortsatt rakt fram och kört in i vägräcket.

Vid kollisionen viks räcket och bilen flyger cirka 2,5 meter upp i luften och slår i flera träd, fyra meter från vägen. Bilen vrids 180 grader innan den landar på taket 25 meter från avåkningsplatsen. I olyckan omkommer föraren och två av passagerarna, tre unga män. En ung kvinna skadas svårt men överlever.

undefined
Blommor och andra minnessaker som leds vid olycksplatsen börjar tina fram.

Tre dagar senare, den 23 oktober, var Trafikverket på plats för att utreda olyckan. En utredning som nu är klar.

Kuriren har i tidigare artiklar beskrivit de förhållanden som rådde efter Brändövägen vid olyckstillfället.

Experter som tidningen var i kontakt med i slutet av oktober tog upp flera brister som kunde vara bidragande orsaker till olyckan:

• Räckets konstruktion

• Bristfällig skyltning

• Hastighetsbegränsning

• Vägens skick

Även Trafikverkets utredare har hittat liknande brister.

Bland annat konstaterar utredaren att det satt felaktiga bultar på flera ställen efter vägräcket. Dessa ska gå av vid en kollision för att räcket ska uppfylla sin funktion, att fånga upp bilen.

Om de inte gör det viks i stället stolparna och räcket riskerar att förvandlas till en ramp, vilket innebar att räcket snarare kastar upp bilen i luften i stället för att bromsa den. 

undefined
En bult av den felaktiga sorten ligger kvar på marken intill broräcket.
undefined
På flera platser har stolpar och bultar bytts ut för att räcket ska kunna fungera som det är tänkt.

Flera av de bultar som satt i räcket var för kraftiga. I utredningen framgår det även att räcket var för kort och att det inte uppfyllt avsedd funktion.

Utredaren skriver även att ett stort potthål strax efter bron kan ha haft betydelse för olyckans utgång. Potthålet var cirka 60 centimeter brett och som mest åtta centimeter djupt. Strax efter potthålet fanns svaga sladdspår som gick rakt mot räcket.

undefined
Potthålet var åtta centimeter djupt och kan enligt Trafikverket ha bidragit till olyckan.
undefined
Potthålet efter bron kan enligt Trafikverket ha bidragit till olyckan.
undefined
Efter olyckan har Trafikverket vidtagit flera åtgärder efter Brändövägen. Bland annat har ett potthål fyllt igen.

Dessa brister åtgärdades i höstas, då räcket förlängdes och de felaktiga bultarna byttes ut. Detta gjordes även på övriga räcken före och efter bron. Utöver detta så fylldes potthålet igen med ny asfalt.

undefined
En av Trafikverkets åtgärder var att sätta upp en tydlig skylt som varnar för en skarp kurva.

Utredaren menar att även skyltningen bör ses över. Vid olyckstillfället fanns endast en mindre skylt, cirka 150 meter före bron, som varnade för kraftig kurva samt en skylt som varnar för avsmalnande väg.

Detta åtgärdades till viss del i november när en ny skylt som varnar för kraftig kurva sattes upp även för trafiken som kommer från Örarna.

Utredaren bedömer vägens trafiksäkerhetsklass som låg. Den lägsta graderingen i Trafikverkets skala.

Olycksbilen var drygt 20 år gammal och besiktigades två dagar före olyckan, utan anmärkning och var utrustad med antispinn, antisladd och ABS. Bilen hade vinterdäck av god kvalitet. 

Vid den tekniska undersökningen av bilen kunde inga andra brister hittas då fordonet var så kraftigt skadat.

Trafikverkets utredare skriver även att högsta tillåtna hastighet efter sträckan behöver ses över. Ett arbete som är slutfört.

– Vi har skickat in framställan till Länsstyrelsen om några hastighetsförändringar efter hela sträckan, säger Åsa Callgren, enhetschef trafikmiljö. 

Länsstyrelsen har beslutat om sänkt hastighet enligt Trafikverkets förslag och förändringarna kommer att träda i kraft senare i vår.

Den nya hastigheten över bron kommer att vara 60 kilometer i timmen.

– Det blir även några andra förändringar efter sträckan för att få en jämnare hastighet, säger Åsa Callgren. 

Dessutom kommer ytterligare varningsskyltar att sättas upp före bron.  

– Vi kommer att förstärka de varningsmärken som redan finns. De kommer att bli tydligare och större, säger Åsa Callgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!