Utökad insatstid kan kräva liv

När ett flygplan börjar brinna hänger det på sekunder om man ska hinna rädda liv; då är det en livsavgörande skillnad på om släckning påbörjas efter 120 sekunder eller 180 sekunder.

Kallax flygplatschef Anders Jonsson är starkt kritisk till förslaget om utökad insatstid. (Bilden är tagen vid en katastrofövning på Kallax flygplats).

Kallax flygplatschef Anders Jonsson är starkt kritisk till förslaget om utökad insatstid. (Bilden är tagen vid en katastrofövning på Kallax flygplats).

Foto: Göran Ström

LULEÅ2009-09-10 06:00
Detta faktum framhåller Anders Jonsson, flygplatschef på Luleå Kallax flygplats, i ett remissvar till Transportstyrelsens luftfartsavdelning. Det handlar om förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om beredskap för nödsituationer vid flygplatser.
Transportstyrelsens förslag innebär bland annat en anpassning till Internationella civila luftfartsorganisationens (ICAO) regelverk. Anders Jonsson håller med om att gällande regelverk behöver omarbetas och menar att förslaget i stort verkar bra.
Starkt kritisk
Men på en, viktig, punkt är hans starkt kritisk och det gäller förslaget att kravet på insatstid ska utökas från för närvarande 2 minuter (120 sekunder) till 3 minuter (180 sekunder). Med insatstid avses tid mellan det första anropet till flygplatsens räddningstjänst och tiden då det första fordonet kan börja bekämpa branden med skum.
Negativa konsekvenser
"Insatstid om 3 minuter medför att en brand som uppstår och där släckning påbörjas efter 3 minuter kommer med stor sannolikhet att medföra negativa konsekvenser för att rädda liv och i andra hand egendom", skriver flygplatschefen på Kallax en smula byråkratiskt i sitt remissvar.
I klarspråk anser han:
- Om man väntar i 180 sekunder innan man börjar släcka så är risken stor att hela flygplanet hunnit bli övertänt och då går det knappast att rädda liv, vilket ju ändå måste vara huvudsaken, säger Anders Jonsson till PT.
Jonsson, som har en bakgrund som militär pilot, förklarar att en flygbränslebrand har ett nästan osannolikt snabbt förlopp. Efter 90 sekunder ökar branden kraftigt i omfattning och efter 100-120 sekunder rusar temperaturkurvan rakt upp med åtföljande kraftig rökutveckling, som även den försvårar släckningsarbetet.
Vems är ansvaret?
Anders Jonsson vill också att Transportstyrelsen klargör ansvarsförhållandena: "Om haveri vid flygplats inträffar och räddningsstyrkan påbörjar insats vid 2 minuter och 55 sekunder, och styrkan misslyckas med uppgiften att rädda liv i den omfattning man hade kunna göra om insatstiden hade varit 120 sekunder, hur fördelas ansvaret?"
Luleå Kallax är dock en militär flygplats och där gäller kravet på 90 sekunders insatstid.
- Vi är en av Sveriges säkraste, kanske den allra säkraste flygplatsen, och det tänker vi fortsätta att vara, säger Anders Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om