Uppfinning kan spara miljoner

En liten apparat ska göra stor nytta på världens järnvägar. Uppfinnaren själv kallar den för en ”liten sötnos” men skenet bedrar.

Jan Lundberg, professor vid Luleå tekniska universitet, visar sin uppfinning som mäter friktion och slitage på järnväg.

Jan Lundberg, professor vid Luleå tekniska universitet, visar sin uppfinning som mäter friktion och slitage på järnväg.

Foto: LTU

LULEÅ2016-05-16 14:27

Trots att friktions- och slitageprovaren ser så oansenlig ut har den förmågan att motsvara tyngden av ett fullastat malmtåg när slitage och friktion ska mätas på järnvägsräls som är i drift. Provaren kan fästas på alla typer av räls, hur sliten den än är. Den har åtta hjul som justeras för att ligga rätt mot just den räls som är aktuell för provning, med all dess nötning och osymmetri.

– Den här uppfinningen har möjlighet att föra forskningen framåt och reducera kostnaderna för järnvägsunderhåll. Vinsten är möjligheten att kunna beräkna underhållsbehov med betydligt större noggrannhet än tidigare, för årtionden framöver, säger Jan Lundberg, professor vid Luleå tekniska universitet.

Han kallar den själv en ”liten sötnos” men skenet bedrar. Hans forskarteam har gjort unika tester med riktiga fullastade malmtåg som i full gas kört på järnvägsräls i Lappland. Deras tester visar att beräkningar och mätningar som görs med dagens utrustningar när det gäller friktion på järnvägsräls och som ligger till grund för dagens kostnadsberäkningar av underhåll, är grovt missvisande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om