Peab har skött väghållningen på uppdrag av Trafikverket sedan 2008. Nu har en ny upphandling gjorts där Peab enligt uppgift inte längre ska sköta de 107 mil långa statliga vägarna inom driftsområde Piteå.
Att Trafikverket byter entreprenör beror enligt enhetschef Håkan Äijä inte på något missnöje.
– Vi är nöjda med väghållningen, säger Håkan Äijä om entreprenörens insats i den kommun där halkan varit svår och olyckarna många senaste tiden.
Många olyckor
I lördags frontalkrockade två bilar utanför Blåsmark, en i raden av ett tiotal olyckor på sträckan Blåsmark - Hortlax, där bybor uttryckt ilska över dåligt vägunderhåll. Dessutom kryddades olycksstatitstiken med 32 skadade i bussolyckan på väg 373 vid Fagerheden på tisdagen.
Organisationen kring vägunderhåll liknar det spretiga system som tillämpas inom järnvägsunderhållet där en huvudman upphandlar tjänsten av en entreprenör som i sin tur kontrakterar underentreprenörer. Trafikverket har inga krav på att underentreprenör ska ha beredskap i antal maskiner.
– Det vi har krav på är att det sker en leveransuppföljning där det görs stickprov på jämnheten på vägen och det sköter ett annat bolag, Rambul, säger Håkan Äijä.
I fallet med den krånglande väghyveln som inte kunde hyvla Blåsmarksvägen var en hyvel satt ur drift, den andra var på uppdrag i Luleå.
Brist på förare
Och hade de satts in hade hyvelföraren haft en svår uppgift att jämna till vägen. Och hade det funnits maskiner någonstans, är det inte säkert att de kunnat bemannas eftersom det råder akut brist på väghyvelförare.
– Det väderläge vi haft med tö, halka, kyla och snö har gjort att vägbanan blivit som cement, förklarar Håkan Äijä.
Han och en anställd vid Peab pekar på att i ett sådant läge spelar det ingen roll hur djupt man försöker sätta schaktbladet, det krävs många vändor innan maskinen kan ta sig igenom "cementen".
När det gäller väg 373 bekräftar Håkan Äijä att vägstandarden från Stockbäcken - Långträsk är undermålig. Därför kommer vägen att börja åtgärdas i sommar.
– 2014 inleder vi arbetet på en 15 kilometer lång sträcka mellan Långträsk-Åbyälven. Vi reparerar tjälskador och lägger ny beläggning. 2015 åtgärdar vi sträckan Åbyälven.- Fagerheden, och bygger mitträcken från E4 och tre kilometer in på på väg 373, säger Håkan Äijä.
2016 avslutas projektet med en slutlig ombyggnad av Arvidsjaursvägen mellan Fagerheden- Svensbyn.