Svaveldirektiv hot mot sjöfarten

EU:s direktiv om att fartyg i Östersjön måste minska sina svavelutsläpp kommer drastiskt att öka kostnaderna för Smurfit Kappa vilket leder till snedvriden konkurrens. Det sade Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit Kappa vid den Sjöfartsdag som under dagen pågått ombord på M/S Laponia i Luleå skärgård.

Catharina Elmsäter Svärd öppnade försiktigt i frågan om Norrbotniabanan finns med i höstens infrasttruktur propp.

Catharina Elmsäter Svärd öppnade försiktigt i frågan om Norrbotniabanan finns med i höstens infrasttruktur propp.

Foto:

LULEÅ2012-06-12 13:55

Dagen arrangeras av Norrbottens Handelskammare tillsammans med North Sweden Seaport.

Öberg pekade i sitt anförande på flera utmaningar för kraftlinerfabriken. Dit hör EU:s direktiv om minskade svavelutsläpp från fartyg som han menar kommer att öka kostnaderna dramatiskt och i ett läge där närmaste kund i Europa ligger 800 kilometer bort blir kostnaderna viktiga för att konkurrera med andra kraftlinerproducenter.

Ombord fanns också infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) som inte kunde lugna Sture Öberg och de övriga näringslivsrepresentanterna på båten när det gäller svaveldirektivet.

- De sydeuropeiska länderna i EU vill inte ha det men vi som har en bättre miljösituation ska skärpa oss, sade statsrådet med en viss ironi, som pekade på att Sverige har tvingats gå med på den kompromiss som gör att direktivet träder i kraft 2015.

- Något vi inte klarar - men det vill ingen lyssna till, sade Elmsäter Svärd.

Trots hav och sjö har det också pratats mycket järnväg under dagen där statsrådet inte ville ge PT besked i frågan om Norrbotniabanan.

- Jag återkommer till det i regeringens infrastrukturproposition under hösten, sade Catharina Elmsäter Svärd innan hon klev iland vid Strömören för att flyga tillbaka till Stockholm.

Läs mer i morgondagens PT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om