Ny helikopter ger fler jobb

Försenad med flera år, men på tisdagen anlände den första av nio nya Helikopter 14 som ska stationeras på F21. Satsningen innebär att dagens 70 anställda vid första helikopterskadronen i Luleå utökas till cirka 130. Ett aktuellt problem är annars att helikoptern inte är utrustad för ubåtsjakt.

Foto: Gunnar Westergren

LULEÅ2014-10-21 12:41

Nu ska inte de helikoptrar som stationeras i Luleå vara sjöoperativa. Av de sammanlagt 18 finsktillverkade Helikopter 14 som Försvarsmakten beställt så kommer endast fem att utrustas med sonarutrustning för att användas vid ubåtsjakt och dessa stationeras i Ronneby.

Problemet är att sonarutrustningen kommer att vara installerade först 2018.

Fler anställda

Men de nio Helikopter 14 som ska verka i Norra Sverige är markoperativa. Här handlar det om att kunna transportera soldater och/eller material i svårtillgänglig miljö.

– Jag är mycket glad och i takt med att helikoptrarna levereras så måste vi anställa fler. Vi går från dagens 70 till cirka 130 anställda. Det är allt från piloter till tekniker och ledningspersonal, men även soldater, säger överstelöjtnant Ulf Bohman, chef för första helikopterskvadronen i Luleå garnision.

Den avancerade väderradarn gör farkosten tillräckligt väderokänslig för att kunna operera i exempelvis hård fjällmiljö med kraftiga vindar och risk för isbildning.

– Avisningssystemet gör att vi kan flyga även i underkylt väder då det är risk för isbildning, som idag, säger major Magnus Carlsson som tillsammans med kapten Per Westman flög in det första exemplaret av Helikoper 14 till Luleå.

Skön flygkänsla

Hur är den att flyga?

– Den är fin. Det är ett elektroniskt styrsystem och jag tycker man får en skön flygkänsla.

Och eftersom PT som första tidning bjöds på en provtur så är det väl bara att instämma i att känslan var skön.

Helikopter 14 ska ersätta Helikopter 10 och givetvis finns det skillnader eller som Per Westman uttrycker det:

– Det är lite mer av allt.

Kompositskrov

För tunga transporter och räddningsaktioner i svårtillgängliga områden och till sjöss betecknas helikoptern som oslagbar. Modern, absolut, och förutom det redan nämnda så är helikopterns skrov sexkantigt formad och av komposit. Något som gör den lättare i vikt och svårare att upptäcka på radar.

Helikopter 14 kommer alltid att vara bemannad av två piloter samt minst en färdmekaniker.

Färdmekanikern Anders Löfgren är utlånad från Linköping för att lära upp personal i Luleå. Han har arbetat med Helikopter 14 i flera år.

– Min roll är så väl färdmekaniker som lastmästare. Det är en bra helikopter. Lastutrymmet är väl tilltaget och det är lätt att lasta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om