- För NSD är det här ett sätt att nå ut i flera former och medier för att nå andra än de som redan läser tidningen. TV4 Norrbotten är den bästa samarbetspartnern för oss eftersom det är en stark tv-kanal med en effektiv och pigg redaktion i Norrbotten, säger NSD:s tidningschef Lennart Håkansson.
En samordning ska möjliggöra bättre nyhetsarbete genom att undvika dubbelarbete. Syftet är att öka kvaliteten, ge publiken en bredare bevakning i flera publiceringsformer och minska kostnaderna. Samarbete kring annonser och marknadsföring ska stärka parternas ställning på marknaden.
- Medielandskapet kommer på sikt att förändras mycket. Det är självklart bra för oss att samarbeta med en så stark nyhetstidning som NSD. Både NSD:s läsare och våra tittare tjänar på det här, säger TV4 Norrbottens redaktionschef Ola Idenstedt.
Komplettera varandra
- Två starka lokala medier kan komplettera varandra vilket gör oss ännu mer attraktiva på marknaden, säger TV4 Norrbottens säljchef Gustav Sandquist.- Vi stärker oss ännu mer på annonsmarknaden. Vi har redan samarbete med Piteå-Tidningen och Annonstidningen och nu kan vi även utveckla samarbetet med TV4, säger NSD:s annonschef Roland Lindgren.
NSD har ingen journalistklubb längre. Elisabet Hedman som tidigare satt som ordförande i journalistklubben, säger sig inte hunnit sätta sig in i vad detta kommer att innebära och vill därför inte uttala sig.
Före detta kassören i journalistklubben, Jan Bergsten, vill inte heller uttala sig:
- Visst har jag en åsikt, men den behåller jag för mig själv, säger Bergsten.