Ministern lovade ingenting

Lyssna, men inte lova. Ungefär så när närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) besöker Luleå på måndagen, men han säger sig vara imponerad över utvecklingen i Norrbotten.– Särskilt de innovativa kopplingarna mellan universitetet och näringslivet.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg försäkrar att Norrbotniabanan kommer att börja byggas under pågående mandatperiod.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg försäkrar att Norrbotniabanan kommer att börja byggas under pågående mandatperiod.

Foto: Maria Johansson

LULEÅ2015-08-31 16:50

Mikael Damberg är inte i länet av någon särskild anledningen, utan som han säger för att se och lyssna. Inbjuden av Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) och med ett program som innefattar besök och samtal på LTU Business och Arctic Business Incubator samt Expandera i Norr. Dessutom träff med näringslivet och studiebesök i Luleå hamn.

Luleå hamn

När det gäller Luleå hamn har i vart fall Niklas Nordström önskemål.

– LKAB växer framöver och vi behöver förbättra hamnkapaciteten. Vi hoppas att regeringen ska vara lyhörda inför detta, säger Nordström.

Så, är minister Damberg det?

– Jag ska lyssna och vi vet att det krävs stora investeringar, men Luleå hamn ska som allt annat läggas in i den nationella planen, säger Mikael Damberg.

Det handlar bland annat om ett stort muddringsprojekt som beräknas kosta uppåt två miljarder kronor. Den tänkta investeringen skulle möjliggöra att hamnen under sommartid kan ta emot fartyg som kan lasta upp till 200 000 ton mot dagens maximala 55 000 ton.

Norrbotniabanan

Det är oundvikligt att ta upp frågan om Norrbotniabanan och Mikael Damberg slår fast att regeringen avser att börja bygga banan. Han ger samtidigt den borgerliga regeringen en passning som han anser begravde järnvägssatsningen.

Det sägs att Kina vill in på den svenska marknaden i syfte att bygga järnvägar?

– Världen förändras och det är klart att vi ska se på Kina. Trafikutskottet är för övrigt på väg till Kina och Japan för att studera deras järnvägssatsningar.

Vattenfalls usla affärer har slagit hårt mot bolaget och Mikael Damberg ser ett striktare förhållningssätt framöver. Därmed inte sagt att regeringen tänker skriva om ägardirektiven.

– Vi har en nära dialog med Vattenfall, till och med en grupp som följer utvecklingen. Dessutom är det 100 procents satsning på förnyelsebar energi som gäller nu.

Regionalt riskkapital

Krisen för det svenska lantbruket i allmänhet och mjölkböndernas situation i synnerhet ligger högt på dagordningen just nu. Regeringen ska gå in med 300 miljoner i höstbudgeten.

– Det handlar om riktade insatser, men vi vill se en långsiktig livsmedelsstrategi som sträcker sig över hela kedjan. Svenskt jordbruk behövs, säger Mikael Damberg.

Sist på dagordningen i Luleå stod ett besök på Expandera i Norr för att diskutera regionalt riskkapital.

– Det regionala riskkapitalet har dragit sig tillbaka. Vi behöver en mer aktiv och regional satsning, säger Mikael Damberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om