Mindre pengar till vägarna i Norrbotten
Mindre pengar kommer att gå till att skapa bärighet på vägarna i Norrbotten. Det kritiseras av länsstyrelsen som menar att det är orsaken till att hastigheten sänks på hundratals mil av bilväg i Norrbotten.
Räknad med att den här skylten blir mer sällsynt kommande år. Mindre pengar väntas gå till att hålla det finnätmaskiga vägnätet i Norrbotten i bra skick.
Foto: Gunnar Westergren
Enligt förslaget ska pengar till att förbättra vägarnas bärighet minska från 17 miljarder till 12 miljarder kronor under perioden.
Lägre hastighet
För Norrbotten föreslås 1,7 miljarder gå till förbättrad bärighet av vägarna.
- Tyvärr innebär det i princip en halvering i ekonomiskt stöd jämfört med den här perioden. Det finnätsmaskiga vägnätet sätts i ett vänteläge, säger Bo-Erik Ekblom, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen i Norrbotten.
Han tror att regeringen kommer att godkänna förslaget.
- Jag har svårt att se en omfördelning av pengarna. För då måste man göra andra län besvikna.
Han menar att de minskade anslagen och Vägverkets förslag om sänkt hastighet på 205 mil längs mindre vägar i länet hör ihop.
- I min värld finns det en klar koppling mellan att 90-vägar sänks till 80 eller 70 och att bärigheten försämras. Är kvalitén på vägarna sämre då blir också hastigheten lägre.
Orolig för skogsindustrin
Enligt förslaget ska pengarna kopplade till tjällossning i hela landet minskas från 10 miljarder till fyra miljarder kronor.
Bo-Erik Ekblom är orolig för hur skogsindustrin påverkas av det.
- Det är en rejäl minskning det handlar om. I vissa fall kommer trafik inom skogsindustrin att tvingas till stora omvägar på kanske tio mil. Man kan fråga sig hur det är tänkt när regionen Västra Götaland får lika mycket pengar för tjällossning som Norrbotten, säger Bo-Erik Ekblom.
Åsikterna kommer han att framföra i det yttrande som Norrbottens länsstyrelse 2 november lämnar in till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!