Mat och miljö engagerar
Köp inte halv- och helfabrik av slentrian. Bli istället medveten om vad du äter, varför och vilka konsekvenser det får för din egen kropp och miljön.Det menade många som deltog i dialogen som Lantbrukarnas riksförbund (LRF) ordnade mellan matproducenter och konsumenter i Norrbotten.
Sara-Mari Jonsson är kostexpert på landstinget. Hon menar att den dåliga maten som många svenskar äter utgör en klar hälsorisk.
Foto: Jens Ökvist
- Vi har till vår glädje märkt att intresset ökar mer och mer. För fem år sedan satsade vi på en liknande dialog men bara en person anmälde sig. Det var som att ropa i skogen - ingen hörde oss - men nu är engagemanget större, säger Maria Lindström ombudsman vid LRF Norrbotten.
Tittar på priset
Genom dialog ska producenterna bli bättre på att ge konsumenterna vad de vill ha. Samtidigt ska konsumenterna inspireras att bli mer medvetna i sina val av mat.
Mycket av diskussionerna kom att handla om tillsatser i mat, bristen på rena och färska råvaror samt lokalproducerade sådana.
Flera deltagare menade att många konsumenter fortfarande tittar på det billigaste priset istället för att reflektera över vad som är bäst för den egna kroppen och miljön.
- Folket i Sverige är slött. Vi lutar oss tillbaka mätta och belåtna, men vi får en käftsmäll av den dåliga maten. Det är bättre att äta av den dyra maten och lite mindre än att välja den billiga maten. Det är en hälsorisk att äta som många gör i dag, säger Sara-Mari Jonsson, kostexpert på landstinget.
Har inte tid
Hon vill se en större fokusering på den mat som är bättre för kroppen och inte innehåller en massa tillsatser.
- Jag tror att vi ska lyfta fram de goda exempel som finns. Det hjälper inte med lagstiftning eller skattelättnader, säger Jonsson.
Konsumenterna satsar ofta på hel- och halvfabrikat för att de inte anser sig ha tid att tillaga maten själva. Men det är att tänka fel menar Paul Svensson från TV4:s Matakuten.
- Det handlar bara om att planera rätt, säger han.
Totalt anordnar LRF en dialog mellan matproducenter och konsumenter på fyra platser i landet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!