Unikt Luleåföretag avslöjar fejkade ädelstenar

De tillverkar en penna, GemPen, som kan skilja en äkta diamant från en falsk. Ett mätinstrument som går ner i en ficka. Men den lovande utvecklingen av företaget bromsas av pandemi och nu komponentbrist.

När Torbjörn Lindvall lyser med GemPen på de äkta och de syntetiska, konstgjorda, diamanterna så kan han direkt se skillnad.

När Torbjörn Lindvall lyser med GemPen på de äkta och de syntetiska, konstgjorda, diamanterna så kan han direkt se skillnad.

Foto: Reino Jillker

Luleå2021-12-06 14:00

– Vi har en växande kundlista, men så har vi en delkomponent som det är brist på. Vi har ett stort lager och skulle vara beredd på att skicka ut produkten men nu fattas en delkomponent i den. Det är den klassiska komponentbristen som vi drabbats av, säger Daniel Smirat, vd för Gemometrics.

Gemometrics har sin upprinnelse i Torbjörn Lindvalls arbete i Västafrika i början av 2000-talet. Han arbetade med guldprospektering men så gick han över till diamanter.

– Kring 2009 kom kineserna in och de hade med sig människotillverkade glasbitar som var väldigt lika diamantkristaller. Ganska många blev lurade och jag såg att det blev ett problem. Då tog jag fram en prototyp av GemPen. Sedan såg jag att den även gick att använda på andra stenar, säger Torbjörn Lindvall, grundare och utvecklingschef.

Det Luleåbaserade Gemometrics bildades 2015. Efter några år började man få fart på verksamheten.

– Vi har haft utmaningar hela vägen. Vi hann precis komma igång, men efter en månad kom coronapandemin och stängde ner hela världen. När vi före det var ut i världen på mässor, event och ädelstensshower där vi presenterade produkten så har den sålt riktigt bra, men när allt stängde ner blev utmaningarna större, säger Torbjörn Lindvall.

Då ändrade de taktik och började genomföra bland annat webbinarier med auktoriteter i branschen, men nedstängningen av världen har ändå påverkat företaget.

– Problemet som vi nu har sett är att då man inte kunnat resa så har många fortsatt att använda de större stationära produkterna, men vi tror definitivt att när världen börjar öppna upp igen och vi får någon form av normalitet i branschen så kommer efterfrågan att komma tillbaka, säger Daniel Smirat.

– Det är när kunderna får testa på sina egna stenar som de blir övertygade. Då kan de se att vi inte har preparerat stenarna utan att det fungerar, säger Nils Lindbäck, som är produktions- och logistikpartner genom företaget HW4IT som han är delägare i. Det är han som monterar, testar och sköter logistiken ut till kund.

Marknaden är global där Indien hittills är störst.

– Ja, för genom Indien passerar en klar majoritet av diamanterna. Vi vill jobba internationellt på marknader som bland annat Storbritannien, Thailand, Indien och Israel, säger Daniel Smirat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!