Norrbottens läns landsting har planer på att lägga ned sin vårdguide på telefon.
– Det handlar främst om en kvalitetshöjning, bland annat att säkra driften vid exempelvis strömavbrott, säger landstingsdirektör Veronika Sundström till Norrbottens-Kuriren.
Landstinget i Norrbotten är det enda som inte är anslutet till den nationella lösningen för 1177 telefoni. Vid landstingsstyrelsens kommande möte förväntas beslut tas om förändringen som ska vara klart om ungefär ett år.
1177 har funnits i tio år och tanken var att skapa ett gemensamt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning dygnet runt.
Men NLL valde en egen lösning, en lösning som nu alltså ska skrotas.
Om du i dag ringer 1177 under dagtid kopplas du till den hälsocentral där du är listad, men under kvällstid och jourtid styrs länsbor till Stadsvikens hälsocentral i Luleå. 11,14 sjukskötersketjänster är kopplade till jouren som tar hand om 10 000-12 000 samtal i månaden. Bara joursamtalen kostar drygt tolv miljoner kronor.
NLL hoppas att i framtiden ansluta sig till det samarbete under jourtid som redan finns mellan landstingen i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland/Härjedalen. Det skulle innebära att kostnaderna kan minskas till en fjärdedel.
– Men det handlar främst om en kvalitetshöjning. Det skulle ge oss tillgång till ett par nya tjänster som är på väg utvecklas inom Vårdguiden. Bland annat att få tillgång till nationella register som kan ge en snabbare spårning av smittspridning, förklarar Sundström.