Båtsäsongen är i full gång. När vi lämnar kajen vid Strömören möter vi fritidsbåtar på väg ut genom Luleås huvudfarled. Många är bobåtar där folk väljer att semestra vid något smultronställe. Robin Olofsson, befälhavare på kustbevakningsfartyget KBV 306, har arbetat vid myndigheten i tolv år.
– När jag började var det vanligt att folk använde alkohol till sjöss. Dessbättre har det minskat under åren, speciellt efter att vi fick promillegräns (0,2) även till sjöss. Första året märktes det inte av så mycket men efter det har det gått ned betydligt. Alla hade inte lärt sig vad som gällde, men nu vet folk vad som gäller tack vare media och djungeltelegrafen. Vi stöter alltmer sällan på onyktra båtförare. Hittills i år har vi en misstänkt, förra året hade vi fyra-fem stycken den här tiden under sommaren, säger KBV 306 befälhavare.
Befogenhet som polis
Kustbevakningen har samma befogenhet som polis att göra utredningar om i det här fallet sjöfylleri. Blir utandningsprovet positivt blir det färd till Strömören för så kallad kroppsbesiktning och blir det provet också positivt gör Kustbevakningen en förundersökning, sedan förs den till åklagare.
Under veckan har besättningarna i Luleå ökat insatserna för att bekämpa onykterhet och hålla koll på fartgränserna och insatsen fortsätter under helgen. När PT är ombord på fartyget ska besättningen käka lunch, sedan blir det övervakning i stora delar av Norrbottens skärgård.
– Vi ska försöka hinna med tre kommuner, Piteå, Luleå och Kalix, säger Robin Olofsson.
Flera fartområden
Det blir nykterhetskontroller och hastighetsövervakning.
– I Luleå har vi två fartområden, Tjuvholmssundet och Svartösundet med max nio knop. I Piteå finns det fler områden, Pitsund, Fårösund, Strömsundskanalen och Munksund, säger Robin Olofsson.
Som på land mäts hastigheterna med laser där Kustbevakningen kan sätta in vattenskoter för att få stopp på fartsyndaren. Sedan kan kustbevakarna som polisen, utfärda ordningsbot på plats.
Robin Olofsson levererar dock positiva omdömen om båtfolket i Norrbottens skärgård.
– Som jag sade ser vi hela tiden en sjunkande trend i onykterhet och att folk kör för fort. Båtfolket sköter sig jättebra, säger Robin Olofsson, innan kustbevakaren Karl-Johan Engman gör en elegant sväng och parkerar det vattenjetdrivna fartyget vid bryggan.