- Piloten följde instruktionen för nödurstigning precis rätt, han öppnade huven manuellt, säger F21:s stabschef överstelöjtnant Dennis Hedström, som ännu inte har några uppgifter om varför och vilka delar av systemet som slogs ut.
Är Jas-plan känsliga för fågelkollisioner?
- Det beror på vilken fågel man krockar med, är det en liten gråsparv så brukar det inte bli något synligt på planet, men om det är en svan kan det bli stora bucklor. Vi vet inte vilken fågel det var, säger Hedström, som vill påpeka att det är sällsynt med fågelkollisioner.
Ovanlig incident
Landningsbanan stängdes av under cirka 1,5 timme efter olyckan och den civila trafiken påverkades inte nämnvärt. En flygambulanstransport, som inte var akut men som planerat att att landa på Luleå Airport valde att i stället gå till Gällivare för landning.- Tack och lov är den här typen av incidenter mycket ovanliga, jag minns faktiskt inte när den senaste var, säger Lars Karbin, stationschef vid Luleå Airport.
Han påpekar också att fågelkollisioner inte är någon stor säkerhetsrisk för de stora passagerarplanen.
Sedan har vi ju jägare som ser till att det inte finns för många fåglar i området vid landningsbanan.
- Om en fågel skulle hamna i den ena motorn så kan planen navigeras med den andra, fungerande motorn.