Ett 100-tal företag inom regionen Swedish Lapland (Norrbotten och Västerbotten) omsätter årligen mellan 55 och 70 miljoner kronor på jakt- och fisketurism. Tillsammans skapar dessa företag över 200 jobb.
Siffrorna kommer från en branschundersökning som Hushållningssällskapet genomfört inom projektet "Nästa steg".
- Företagen är ofta stationerade på orter där det är svårt att hitta alternativ sysselsättning, vilket gör verksamheten extra viktig, säger projektledare Mikael Kivijärvi, fisketurismrådgivare på Hushållningssällskapet rådgivning Nord.
109 företag
Projektet, som pågått under tre år, har arbetat med att utveckla jakt- och fisketurismen i Norrbotten och Västerbotten. Hushållningssällskapet har följt företagen från produktutveckling till marknadsföring.
Totalt har 109 jakt- och fisketurismföretag från Norrbotten och Västerbotten deltagit i undersökningen. Av dessa är huvuddelen anläggnings- och/eller arrangörsföretag.
En tredjedel av företagen har en omsättning på över en miljon kronor. Omsättningen inom fisketurism är 35-45 miljoner kronor, inom jaktturism 20-25 miljoner kronor. Drygt 60 procent av fiskegästerna kommer från Sverige. De utländska fiskegästerna kommer främst från Tyskland, Finland och Italien.
Även den holländska och franska marknaden ökar. Jaktturismen är mer dominerad av utländska marknaden, där över hälften av gästerna kommer främst från Norge, Finland, Italien och Tyskland.
Framtidstron är stor inom branschen. Över 70 procent av företagarna har för avsikt att öka omsättningen under de kommande fem åren.