Hushållningssällskap bildar konsultbolag

KONSULTBOLAG. Hushållningssällskapen i Norrbotten och Västerbotten har bildat ett gemensamt konsult- och rådgivningsbolag. Sällskapens huvudsakliga verksamhet, den affärsmässiga delen, och all personal, cirka 45 medarbetare, förs över till det nya bolaget.

Luleå2007-01-25 00:00
- En av fördelarna med ett gemensamt bolag är lägre administrationskostnader. Det innebär inte att vi drar ned på personal, utan det kan tvärtom bli fråga om ytterligare anställningar framöver. Inte minst i Västerbotten finns en stor utvecklingspotential, sade det nya konsult- och rådgivningsbolagets ordförande Bernt Wikström, Kåsböle, Skellefteå, vid en presskonferens i Luleå på onsdagen.

Bernt Wikström, lantbrukare till professionen, är sedan tidigare även ordförande i Hushållningssällskapet Västerbotten.

Jan-Olof Puranen är vd i det nybildade bolaget, Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB, och vice ordförande är Holger Henriksson, svart vinbärs- och jordgubbsodlare i Rödupp, Överkalix.

Nej till fusion

Det nya bolaget ägs till 65 procent av Hushållningssällskapet Norrbotten och 35 procent av sällskapet i Västerbotten. Bolagets säte blir Luleå.

Innan man bestämde sig för att bilda ett gemensamt konsult- och rådgivningsbolag diskuterades flera andra samverkansalternativ, däribland en fullständig fusion.

- Men man ändrar inte på två så anrika organisationer av folkrörelsekaraktär som Hushållningssällskapen i Norrbotten och Västerbotten, båda sällskapen grundades 1814, så moderföreningarna i respektive län kommer att vara kvar, säger landshövding Per-Ola Eriksson, ordförande i Hushållningssällskapet Norrbotten.

Länsövergripande

Konsult- och rådgivningsbolaget kommer att arbeta på en länsövergripande marknad och får alltså i inledningsskedet cirka 45 medarbetare, rådgivare och specialister inom jord, skog, energi, miljö, mat, trädgård, hantverk, landsbygdsturism, sportfiske, jakt och företagsekonomi. Kontoren finns runt om i de två länen, från Haparanda i norr till Umeå i söder.

Verksamhetsområdet täcker ungefär 40 procent av Sveriges yta. Målgruppen är i första hand regionens cirka 10 000 lantbruks- och landsbygdsföretag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om