Idag är det legio att navigera med digitala sjökort och plotters.
– Ofta är uppgifterna så exakta att du kan gå på grund med otroligt stor precision, sade Lars Granath lite med glimten i ögat när han besökte Bottenviken Båtförbunds (BBF) årsmöte på lördagen.
Det finns dock risker med att allt för mycket lita på det som visas på surfplattan, datorn, eller skärmen i båten, och det fick en anställd vid kustbevakningen erfara.
– Han hade kopplat bort autopiloten, var fullt upptagen med att titta ned på skärmen då båten rände upp på en stor sten. Båtförare ska se upp, inte enbart ägna sig åt "head down"-navigering, sade kartografen.
Öar försvinner
Det finns andra faror med digital navigering och det handlar om hur du väljer att zooma på skärmen..
– I vissa lägen kan allt från tremeterskurvor till hela öar försvinna. Det har lett till grundstötningar och försäkringsbråk så det är viktigt att ställa in rätt, säger Lars Granath, som har mer än 30 års erfarenhet att ta fram både digitala sjökort och papperssjökort.
Han driver företaget Hydrografika i Stockholm med sex anställda. Företaget bildades som en direkt följd av samarbete med Piteå båtklubb.
– Jag har den att tacka för att jag kom in på banan, säger Lars Granath, som bland annat tagit fram sjökort för Piteå-Baggen, Piteälven och Storavan. Just nu arbetar jag med ett nytt sjökort för Luleå skärgård.
Lars Granath pekar på vikten av att (även om GPS systemet är tillförligt) alltid ha med uppdaterade pappers-sjökort i båten.
– Därför att de digitala upplysningarna kan variera beroende på vilket system du använder. Det finns ingen standard för digitala sjökort där hårdvarorna inte alltid hänger med det som levereras.
Ser över utprickning
Lördag hade också Bottenvikens Båtförbund (BBF)med 13 båtklubbar som medlemmar årsmöte.
– Vi vill i samarbete med Sjöfartsverket se över utprickningen i skärgården. Det finns skäl att ta bort en del sjömärken och sätta ut nya, säger BBFs ordförande Sten Olsson, Piteå.
Arbetet kommer att pågå fram till 2016. Förbundet vill också se över möjligheten för båtfolk att kunna betala med kort i hamnar och det planeras för ställplatser i hamnar för husbilar och husvagnar.
Lördagen avslutades med det Sten Olsson betraktar som en ren skitsak. 2015 blir det förbjudet för småbåtar att tömma avföring i sjön.
– Därför kommer det att krävas tömningsplatser,vilket blir hamnarnas ansvar,säger Sten Olsson.