Men trots att Ron Jeremy enligt Ekstrand var i toppskick, finns det en historia att berätta om det 94 år gamla fartyget.
– Allting var i mycket bra skick, båten var besiktigad, uppdaterad och sjövärdig. Det är något som gått sönder, säger Thomas Ekstrand.
Så sent som i början av maj var Ron Jeremy inblandad i en uppmärksammad transport av ett annat fartyg i Uppsala. Färden kantades av problem. Bland annat körde ekipaget över bryggor och krockade med en bro, samt fastnade på en lerbank. Det visade sig även att transporten saknade bärgningstillstånd och fick avbrytas i förtid, det rapporterade UNT.
Då var det Thomas Ekstrand själv som styrde rodret och han är även ägare till det fartyg som Ron Jeremy drog. Linnéa af Upsala, som var i så dåligt skick att Transportstyrelsens fartygsinspektör Martin Blom bedömde det som osäkert om Linnéa af Upsala någonsin kommer kunna lämna varvet hon akut fördes till.
Det var i mars 2024 som Ron Jeremy övertogs av sin nuvarande ägare, Thomas Ekstrand. 155 000 kronor var priset för den nästan 26 meter långa isbrytaren, som då bar namnet Atlas. Fartyget inrymde två enkelhytter, en dubbelhytt, två toaletter samt ett så kallat mässrum med pentry.
1961 försågs Atlas med motorer som av allt att döma tjänstgjorde fram till slutet.
Den lilla isbrytaren byggdes 1930 vid det norska varvet Trosviks verksted i Brevik. Hennes första tjänst blev vid Tinfos pappersfabrik på Notodden.
Tinfos, Mistral av Luleå och Pampas Marinentreprenad AT AB är namn som båten burit genom året. I slutet av 80-talet tillbringade hon ett år i Luleå, innan hon såldes till Stockholm och fick namnet Atlas.
Efter affären i mars förra året försågs Atlas med ny färgsättning och det maskulina, något uppseendeväckande namnet Ron Jeremy. Den mänskliga Ron Jeremy var en känd porrskådis på 80-talet.
Redan förra sommaren anlitade Norra skog Thomas Ekstrands firma för timmertransporter i Norrbotten. Den 3 augusti 2024 klockan 09.57 anropade besättningen sjöräddningen efter ett propellerhaveri. Fartyget drev mot land och både Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen larmades ut. Men besättningen fick kontroll över situationen och räddningsinsatsen kunde avblåsas.
Strax före klockan fem på morgonen söndag den 1 juni inkom ett mayday-anrop från Ron Jeremy. Av en ännu oklar anledning hade fartyget börjat ta in vatten och inom loppet av 20 minuter försvann hon ner i djupet. Statens haverikommission kommer nu ta beslut om de ska utreda olyckan.
– Det här var första resan för säsongen där uppe (i Luleå), säger Ekstrand.
Han berättar att de fyra besättningsmedlemmarna, som bestod av två män i 30-årsåldern från Kalmar samt en man i 40-årsåldern från Stockholm, och så den lettiska mannen i 25-årsåldern, hade jobbat tillsammans länge.
– De tog varandra i händerna och hoppade över bord när båten förliste, berättar Thomas Ekstrand.
Vad som hände maskinmatrosen vill han inte spekulera i.
– De andra besättningsmedlemmarna kontaktade hans anhöriga. Jag fick veta vad som hänt direkt efter att de undsatts från timmerpråmen. Något har gått ruskigt fel.
Nu är det Thomas Ekstrands ansvar att bärga Ron Jeremys vrak, något han inte hunnit fundera över i det tumult som drog igång söndag morgon.
– Telefonen ringer hela tiden, det är journalister, kustbevakare, polisen... Båten har inget värde längre, den går inte att rädda. Jag kan inte uttala mig om bärgningen nu, säger Thomas Ekstrand.