Åklagaren kräver fleråriga fängelsestraff i däckhärvan
Däckhärvan har nu rullat i mål, i varje fall i hovrätten. På torsdagen hölls pläderingar (slutanföranden). Åklagaren yrkade på att de två huvudmännen döms till minst samma påföljd som i tingsrätten, det vill säga fem respektive fyra och ett halvt års fängelse. Hovrättens dom meddelas senare.
Kammaråklagare Jan Wallström inledde med att uppmana rätten att se hela denna trassliga härva "i helikopterperspektiv". (Arkivbild)
Foto: Robert Lundberg
Kammaråklagare Jan Wallström inledde med att uppmana rätten att se hela denna trassliga härva "i helikopterperspektiv". Det blev väl inte glasklart vad åklagaren avsåg med sin uppmaning, men förmodligen ville han varna för risken att fastna i detaljer och inte se helheten. Givetvis menade han inte att man därmed ska sänka kraven på bevisvärdering, försäkrade han.
Sedan räknade Wallström upp den ena efter den andra av de tilltalade i detta för Norrbotten sällsynt omfattande ekomål. Och han avförde en efter en tills bara två personer kvarstod. Nämligen den 35-årige Lulebon, som opererade från Däckkungens filial i Boden och som tingsrätten dömde till fängelse i fem år för grova bedrägerier, grov oredlighet mot borgenärer och bokföringsbrott, och den 42-årige Pitebon, som fick fängelse i fyra år och sex månader för samma brottsrubriceringar.
Hjärnorna bakom
- Dessa två herrar har varit med från starten och varit drivande, de har haft kontrollen och bestämt i Däckkungen. De är hjärnorna bakom bolagstömningarna (Däckkungen och ett annat bolag, Luleälvens konsult & försäljnings AB; PT:s anm) och det är de som tjänat pengarna, antingen direkt eller via bulvan, slog åklagaren fast.
Att dessa två är ansvariga ville Wallström leda i bevis bland annat med hjälp av uppgifter om telefonabonnemang, fakturor, avtal och utdrag från bankkonton.
Två kärnfrågor är vem som varit företrädare för bolaget och när detta kom på obestånd. Åklagaren hävdar att de två huvudmännen varit faktiska ställföreträdare för Däckkungen från mitten av mars 2005, då den formelle ägaren, en 40-årig Pitebo, for på fjällsemester för att kort därpå sjukskriva sig.
Beställer och beställer
- Frågan om tidpunkten för bolagets obestånd kan inte fastställas. Egentligen kom bolaget på obestånd samma dag som de två huvudmännen kom in i bilden, resonerade åklagaren.
De beställer och beställer varor, pengarna försvinner och till sist försätts bolaget i konkurs, förklarade Wallström. Han gick igenom flertalet åtalspunkter mot 35-åringen och 42-åringen. De grova bedrägerierna: två hjullastare som försvinner, möjligen exporteras till USA ("en ren luftaffär"), ett lastbilssläp som köps men senare inte gått att hitta (det tog 35-åringen hand om och såg till att det hamnade någon annanstans, enligt åklagaren), tre traktorer av märket Lamborghini som 35-åringen ska ha tagit hand om och därmed grundlurat bolagets ägare, den 40-årige Pitebon, vidare däckställningsmaskiner, gaffeltruckar och en massa däck och fälgar.
- Däcken och fälgarna beställs vid en tidpunkt då bolaget inte ens har en teoretisk chans att betala eller sälja varorna vidare. Bland annat beställs Pirellidäck för 10 miljoner kronor.
Åklagaren yrkade på att 42-åringen och 35-åringen döms för samtliga bedrägerier. Därtill kommer alltså grova bokföringsbrott och ett flertal fall av grov oredlighet mot borgenärer. Det handlar om bedrägerier för 17 miljoner kronor och sammanlagt har värden för 21,8 miljoner kronor försvunnit, anförde Jan Wallström, som inte direkt yrkade på, men inte var främmande för en skärpning av fängelsestraffen för de två tilltalade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!